INGEZONDEN MEDEDELING
BERGEN OP ZOOM – Ondernemer zijn, dat zit voor velen diep van binnen. Sommigen maken al op jonge leeftijd de keuze voor een eigen bedrijf, anderen kiezen pas later voor het ondernemerschap. Een keuze waar je goed over nadenkt, want er komt nogal wat op je af. Zeker als je kiest voor een onderneming in de binnenstad. Speciaal voor deze groep organiseerde het Binnenstadslab en het Starterscentrum West-Brabant maandagavond een ‘Binnenstartersavond’. Na een uitleg van binnenstadsmanager Richard Stomp, vertelden drie al gestarte ondernemers over hun ervaringen. En tenslotte gingen de veertig aspirant-ondernemers met elkaar in gesprek.
Het Binnenstadslab is hét epicentrum voor de opwaardering van de Bergse binnenstad. Na een jarenlange periode van toenemende leegstand en teloorgang van het winkelbestand koos de Bergse gemeenteraad in 2015 voor een totaal nieuwe aanpak. Een driejarig project werd opgestart om de binnenstad te revitaliseren. Daarvan zijn er nu 2,5 jaar om. In die tijd is het gelukt om 43 leegstaande panden opnieuw in te vullen, voornamelijk met starters – zo legde Richard Stomp uit. Hij is de projectleider van de revitalisering die bekend staat als de Brede Aanpak Binnenstad. Speciaal voor deze gelegenheid werd de bijeenkomst niet in het Binnenstadslab zelf gehouden, maar in het nu nog leegstaande pand van de vroegere muziekwinkel Koster aan de Fortuinstraat. Binnenkort komt hier een City Service Punt met onder meer een fietsenstalling.
Het roer om
Het merendeel van de workshopbezoekers is de dertig al gepasseerd en hebben een baan in loondienst. Toch kriebelt het bij hen: een eigen bedrijf is een langgekoesterde wens. Stomp kan uit eigen ervaring spreken hoe het is om het roer om te gooien. “Als jongen van 5 had ik dromen over de toekomst. Ik wilde bij de Thunderbirds, ik wilde uitvinder worden en Superman.” Uiteindelijk is het bij die dromen gebleven, totdat hij veertig jaar later ontwaakte in de kille realiteit. Gevangen in een baan die voornamelijk bestond uit vergaderen, vergaderen en nog eens vergaderen. Maatschappelijk geslaagd maar diep ongelukkig van binnen. Op zijn 50e stapte hij uit de veilige omgeving van het werken in loondienst en koos voor zijn éigen toekomst, als straatjutter en ‘chief WOW-officer’. Hij adviseert en begeleidt nu gemeenten en overheden op het vlak van retailbeleid en binnenstadsmanagement.
Had ik maar…
Het is de maatschappij die oproept tot conformisme en creatieve geesten tegenhoudt. “De samenleving zegt: wees verstandig, neem geen risico, doe wat iedereen doet en stop met dromen”, zo vat Stomp het samen. De aanwezigen knikken instemmend – een gevoel van herkenning wordt gedeeld. “Uiteindelijk leiden mensen een leven dat gestuurd wordt door anderen en aan het eind, als het te laat is, komt het besef van de gemiste kansen: ‘Had ik maar…’, zo denken ze dan.’” Idealen worden vaak uitgesteld, en van uitstel komt helaas al te vaak ook afstel. Zo ook met ondernemerschap. “Als je nu niet start, dan start je nooit.”
Ervaringen uit de praktijk
Drie ondernemers die al gestart zijn spraken over hun keuze om een eigen bedrijf te beginnen. Zoals Jaap Leyte. Hij werkte bij een bedrijf dat kunststof onderdelen produceert en voelde zich daar niet op z’n plek. Leyte koos voor een totaal andere richting en begon een barbierzaak in de Steenbergsestraaat: Mannuh. Als barbier is hij gespecialiseerd in het knippen en verzorgen van baarden. Hij vindt het geweldig om nu eigen baas te zijn. “Ik fiets nu elke dag fluitend naar mijn werk”, zegt Leyte. Het leukste aan zijn werk vindt hij de omgang met mensen. “Je wordt gewaardeerd om hetgeen dat je doet. Het feit dat er klanten zijn die anderhalf uur in de auto zitten om door mij hun baard te laten knippen, dat zegt wel genoeg.”
Ook Margriet Foolen is zo’n starter. Als grafisch ontwerpster wilde ze ‘iets voor zichzelf’ beginnen en vond een aantal mede-creatievelingen op haar weg. Gezamenlijk hebben ze “De Makers van Bergen’ opgezet waarin de zzp’ers onderdak vinden. “Creatieve ondernemers zitten vaak op een eilandje”, zo weet ze. Het is daarom fantastisch om de krachten te bundelen en alles onder één dak te brengen. Als derde ondernemer vertelt Lieke Withagen over haar bedrijf Brownies&Downies. Een lunchcafé, waar ze werkt met mensen met een verstandelijk beperking. Een succesformule, zo is inmiddels gebleken. Inderdaad waren er vooraf risico’s maar die waren te overzien. “En als je het niet probeert, dan weet je ook niet of het werkt”, merkt ze nuchtertjes op. Voor haar is het ondernemerschap bevrijdend. “Ik was bezig een sjacherijnig mens te worden”, zegt ze over haar oude baan. Ze was directeur van een kinderdagverblijf. “Hier kom ik véél beter tot m’n recht.”
Overwegingen
Uiteindelijk vertelden de aanwezigen zélf waarom ze overwegen de stap naar het ondernemerschap te maken. In gespreksgroepjes van pakweg tien personen gingen ze met elkaar in gesprek. Sommigen zijn al verder met het opzetten van plannen dan anderen, die nog in de oriënterende fase verkeren. “Ik zit al 25 jaar in hetzelfde vakgebied en inmiddels ben ik toe aan iets anders”, zegt één van hen. “Nu ben ik 51 jaar oud en ik wil niet veel langer meer daarmee wachten.” Ze wil het liefst een winkel openen, iets met mode en accessoires. “Kijk goed om je heen wat er al is”, zegt gespreksleider Koen Oosterwaal. “Ga ook praten met ondernemers die al in de branche zitten en ervaring in de praktijk hebben.” Ook de keuze voor de juiste locatie is van belang. Daarbij biedt het Binnenstadslab de ondernemers-in-spé begeleiding. Loes Franken heeft zodoende al een aantal starters naar een bedrijfspand kunnen bemiddelen. “Er is een heel veelzijdig aanbod, en uiteindelijk komen we tot de juiste oplossing”, zegt ze.
Na de pauze was het tijd voor de workshopcarroussel met Loes Franken en Mark Kok van het Binnenstadslab, marketeer Gijs van Male, ontwerper Ronald de Crom en Koen Oosterwaal. Aan de hand van praktijkvoorbeelden werden deelnemers meegenomen langs belangrijke vragen over omzet behalen en verdienmodellen, je bedrijf én jezelf profileren, maar ook de vele mogelijkheden die de binnenstad te bieden heeft. Er viel heel wat na te praten bij het afsluitende drankje.
Retailacademie
Bij het ondernemerschap in de detailhandel komt natuurlijk nog veel méér kijken. Zoals marktoriëntatie en propositie. Waarin ben je het best en hoe kan je je als (toekomstig) ondernemer onderscheiden in de binnenstad? Vanuit het Binnenstadslab zijn de afgelopen periode cursussen en trainingen aangeboden via de zogeheten ‘retailacademie’. Binnenkort beginnen de bijeenkomsten weer: vanaf 17 september. Wie mee wil doen moet daarom snel zijn! Meer informatie over de Retailacademie is te verkrijgen bij het Binnenstadslab. Kom gerust eens langs of meld je aan via deze website.