Gemeente, bieb en basisscholen gaan samen laaggeletterdheid tegen

BERGEN OP ZOOM – Een aantal Bergse basisscholen had al een eigen bibliotheek op school, onder meer om de laaggeletterdheid onder leerlingen tegen te gaan. Vanaf het nieuwe schooljaar moeten bijna alle kinderen op school toegang hebben tot de nodige boeken. Maar daar blijft het niet bij in het samenwerkingsverband dat gemeente, de bieb en onderwijs zijn aangegaan.

De cijfers liegen er niet om. Op sommige scholen zijn de percentages leerlingen met een serieuze lees- en schrijfachterstand behoorlijk te noemen. Dat moet anders, vinden zowel de gemeente als Bibliotheek het Markiezaat en de basisonderwijsinstellingen. Op een aantal scholen zijn daarom al kleine bibliotheken ingericht, vertelt bibliotheek-directeur Harry van der Klink. En de eerste resultaten zijn bemoedigend, is hem verteld door schooldirecteuren en onderwijzers. Reden genoeg om nog negen basisscholen te gaan voorzien.

Samen ontdekken

Wethouder Barry Jacobs wijst erop dat het streven tweeledig is. Niet alleen moeten kinderen op school ontdekken hoe leuk lezen is, het initiatief wil tevens ouders en grootouders inspireren. Om voor te lezen bijvoorbeeld, thuis maar het liefst ook voor de klas. Samen de lol van een mooi boek (her)ontdekken eigenlijk. Als het nieuwe schooljaar begint zijn er negen scholen bijgekomen met een eigen bibliotheek en daarmee is dan 95 procent van het Bergse basisonderwijs voorzien. “De overgebleven locaties zijn te kleinschalig om de kosten van zo’n voorziening te rechtvaardigen”, vertelt de wethouder. “Daarvoor proberen we andere oplossingen te bedenken.”

Hoe jonger hoe beter

Bieb-directeur Van der Klink vertelt dat met name voor de ontwikkeling van hele jonge kinderen (0 tot en met 4 jaar) voorlezen ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling. En de verschillen zijn groot. Kinderen uit een taalrijk gezin beschikken gemiddeld over een woordenschat van zo’n 3000 woorden als ze voor het eerst naar school komen. Kids uit een taalarm gezin kennen dan nog maar ongeveer 1000 woorden. Er is dus al bij voorbaat een behoorlijke achterstand als zij het klaslokaal betreden en die is niet zomaar ingehaald.

Overigens benadrukt Van der Klink dat de inspanningen niet beperkt blijven tot het aanbieden van boeken. De bedoeling is om kinderen eveneens al op die leeftijd om te leren gaan met online media en informatie bijvoorbeeld, want "een vierjarig weet precies hoe een tablet werkt maar snapt vaak niet wat ie moet met alles wat daarna op 'm afkomt."

Ben White