Collectiemedewerker Bart van Eekelen en coupeuse Marianne Gabriels-Apers dekken het hemelbed op met het herstelde beddensprei. (Tekst en foto: Han Verbeem)
BERGEN OP ZOOM – Het hemelbed in de Henriëttezaal van het Markiezenhof heeft een grondige restauratie ondergaan. Het kwetsbare textiel is onder handen genomen door Marianne Gabriels-Apers; coupeuse en vrijwilligster bij het museum. Dinsdagmiddag was het moment daar: in het bijzijn van museumpersoneel, leden van de Vrienden van het Markiezenhof en de media werd het gerestaureerde bed gepresenteerd.
Het historische beddengoed, met name de sprei en de hoofdrol, is het afgelopen jaar gerestaureerd door Marianne. Zij heeft ruim 290 uur vrijwillig aan de sprei gewerkt. Het hemelbed is één van de meest herkenbare onderdelen van de zogeheten Franse Vleugel in het Markiezenhof en vormt een geliefd decorstuk bij menig bruidsreportage. En daar heeft het toch wel onder geleden.
Authentieke materiaal
Een ingrijpende restauratie was daarom noodzakelijk. Zo is de basis van het sprei vervangen, waarbij de originele appliquées zijn overgezet op een andere ondergrond – zo vertelt Maririanne Gabriels. Daarbij is uiteraard gebruik gemaakt van authentiek materiaal. Als dank voor haar inzet kreeg ze een bedankje en een bos bloemen van museumdirecteur Cees Meijer. Volgens Meijer heeft de restauratrice door haar vrijwillige inzet het Markiezenhof een bedrag van tienduizend euro bespaard – dat normaliter aan een professionele specialist betaald had moeten worden.
Reconstructie
Het hemelbed is in 1974 geschonken door de Stichting Vrienden van het Markiezenhof. Het bed is feitelijk een reconstructie van een 18e eeuws bed, waarvan verondersteld word dat deze mogelijk rond 1715 in het Markiezenhof zou hebben gestaan. Het bed is in de jaren '70 nieuw gemaakt door de toenmalige stoffeerderij Elich uit de Steenbergsestraat, deels met gebruikmaking van originele 18e eeuwse stoffen: Europees zijdedamast voor de hoekgordijnen en Chinees geborduurd zijdedamast voor de bespanning van het achterpaneel. Het ontwerp is weer gebaseerd op een authentiek exemplaar dat zich in de collectie van het Amsterdamse Rijksmuseum bevindt, in de stijl van Daniel Marot (1661-1752). Dit origineel is vermoedelijk gemaakt in opdracht van de Drentse edelman Johan Werner van Pallandt voor in zijn kasteel in Ommen. Of de wereldbekende Marot daadwerkelijk ook voor het Bergse stadspaleis soortgelijk slaapkamermeubilair heeft ontwerpen, is niet bekend. Van de oorspronkelijke inrichting van de Franse vleugel zijn geen afbeeldingen of beschrijvingen bewaard gebleven.