Julien Voets start meldpunt BuitenBeter app

Julien Voets bij de rommel die langs de Vijverberg ligt, op de plaats waar de openbare fitnesstoestellen staan. De politicus wil het uitblijven van actie op meldingen aan de kaak stellen. Tijdens het maken van de foto passeerde een buurtbewoner, die wist te vertellen dat er al meerdere malen berichten over zijn gestuurd maar er niets aan wordt gedaan. (foto/tekst: Hans-Jorg van Broekhoven)

BERGEN OP ZOOM – Een terugkerende ergenis in heel wat gemeenten is de opvolging -of het gebrek daaraan- van meldingen die inwoners doen via de BuitenBeter app. Ook hier mopperen inwoners en raadsleden er geregeld over. Julien Voets, fractieassistent bij Steunpunt Bergen op Zoom, is er klaar mee. Hij wil een dossier aanleggen met wat er allemaal mis gaat.

Het gaat de jonge politicus niet om de app op zich. Technisch werkt het vast allemaal prima. Meldingen komen in ieder geval, zo lijkt het, wel binnen bij de gemeente. “Er volgt tenminste heel vaak een geautomatiseerd antwoord dat het is afgerond”, vertelt Julien. “En dat kan alleen als een bericht daar ook is ontvangen. Ik kan er niet tegen dat er vervolgens, vroeg of laat, wordt geantwoord dat het is afgehandeld terwijl er niets gebeurd is. En daar ben ik bepaald niet de enige in. Wat heb je aan zo'n app als een ontvangen melding alleen maar wordt afgevinkt maar niet wordt opgevolgd?"

De app zelf geeft geen andere mogelijkheid waarschijnlijk, achter de schermen, dan afvinken. De melding 'afgehandeld' wordt dan automatisch verstuurd. Voets: "Maar streep het dan niet af, als er niets mee wordt gedaan. Of ga met de makers ervan in gesprek en laat meerdere antwoorden inbouwen, die aangeven dat een bericht is ontvangen bijvoorbeeld. En geef pas aan dat het is afgerond als er ook écht iets is ondernomen."

Niet alleen geen gezicht

Al weken regent het op social media en in nieuwsberichten klachten. Over zwerfvuil, onkruid dat een meter hoog staat, uitpuilende afvalbakken, dumpingen en vergelijkbare rommel. Troep die soms meer is dan alleen ontsierend en bijvoorbeeld ongedierte aantrekt, dus mensen zorgen baart omtrent volksgezondheid. “Zo’n melding moet serieus genomen worden”, vindt Julien. Hij snapt niet dat na al die klachten over de wijze waarop er mee wordt omgegaan, al jaren achtereen, de gemeente dit niet verbetert. “Misschien is niet inzichtelijk genoeg hoe erg het er aan toe is. Daar wil ik verandering in brengen.”

Dossier aanleggen

Julien heeft er een meldpunt voor bedacht. Hij roept inwoners van de gemeente op hem een e-mail te sturen als ze een melding hebben ingezonden waaraan niets is gedaan, terwijl ze wel bericht kregen dat het zou zijn afgehandeld. Hij bezoekt vervolgens de betreffende locaties, maakt er een foto van en wil van de melder in kwestie natuurlijk wél even zien dat volgens de gemeente alles al is afgehandeld. Ook als er nooit meer op je melding is gereageerd kun je het doorgeven, als het oorspronkelijke bericht nog aantoonbaar is. “Om er zeker van te zijn dat we een dossier aanleggen dat ook klopt, wil ik wel zeker weten dat een ingediende melding ook werkelijk is gedaan dan wel afgemeld. Aan het eind van de zomer kom ik met de verzamelde foto’s en bijbehorende verhalen naar buiten en als het er genoeg zijn wil ik een soort zwartboek inleveren bij de gemeente.”

Oproep!

Dus, heb je een redelijk recente melding gedaan en de boodschap gekregen dat het is afgehandeld terwijl er niets is gebeurd, meld het dan. Stuur Julien Voets een e-mail en leg kort uit wat er aan de hand is. Vergeet ook niet de locatie en je contactgegevens te vermelden, zodat hij het op kan pakken. De betrokken politicus heeft er een speciaal e-mailadres voor aangemaakt: jmg.meldingen@gmail.com