BERGEN OP ZOOM – De BuitenBeter app, bestemd voor het aan de gemeente melden van problemen in openbare ruimte, werkt natuurlijk alleen als er met de berichten ook wat wordt gedaan. Daar wringt echter de schoen, vindt raadslid Meino Dam. De opvolging moet veel beter kunnen.
Volgens Lijst Linssen maken buurtpreventieteams veelvuldig gebruik van de app. Vanuit deze actieve groep bewoners komen echter nogal eens klachten over de opvolging dan wel afhandeling van meldingen. Het gaat vooral mis, zo schrijft Dam aan het college, omdat de app alleen bestemd zou zijn voor het melden van zaken die de gemeente op kan en hoort te pakken. Wat daar wel en niet onder valt is echter voor burgers niet altijd even duidelijk. Het buurtpreventieteam van het centrum zou al hebben aangegeven zo langzamerhand het nut van de app niet meer in te zien. Blijkbaar wordt er zelden wat met meldingen gedaan.
Voorbeelden
De brief van het raadslid geeft wat voorbeelden waar het buurtpreventieteam tegenaan liep de laatste tijd. Bij een melding over een openstaande trafokast gaf de gemeente aan dat ze zelf Enexis maar moesten benaderen. Ze kregen zelfs het telefoonnummer doorgestuurd. Bij berichten over zwerfvuil komt steevast de reactie dat Saver daarover moet worden geïnformeerd. Blijkbaar mag kapotte straatverlichting ook niet meer met de app worden aangegeven. Dit moet per se via de website van de gemeente tegenwoordig. De vraag rijst waar de app nog wel voor is, bij zowel Lijst Linssen als de buurtpreventie vrijwilligers. Het werkt allemaal niet erg motiverend, is vooral de klacht, en dat geldt ook voor andere bewoners die dergelijke reacties krijgen.
Niet erg klantvriendelijk
De buurtpreventiecoördinator van de gemeente geeft volgens de brief van Meino Dam aan dat de wijze waarop op genoemde meldingen wordt gereageerd volgens het beleid van de gemeente gebeurt en zelfs op voorspraak van de politiek. Het wordt echter niet als erg klantvriendelijk ervaren en Lijst Linssen vindt het hoog tijd worden dat dit verandert. “De gemeente moet blij zijn dat burgers de moeite nemen om te melden en moet de coördinerende rol op zich nemen”, aldus de brief, en zich niet achter ‘de politiek’ verschuilen. Van het college willen Dam en zijn fractie weten of er de bereidheid is om de werkwijze aan te passen. Er zou één loket moeten zijn waar alle meldingen binnen kunnen komen en dat vervolgens de juiste organisaties inseint.