BERGEN OP ZOOM – Het leek wel of hij half Nederland op zich af kreeg, via e-mail, appjes en social media. De ene helft was het volstrekt met 'm oneens, de andere helft vond juist dat ie groot gelijk had. Leraar Filosofie en Maatschappijleer Volkan Tasdan maakte heel wat los met opmerkingen over het actief gebruiken van smartphones tijdens de les. Niet iedereen begreep wat ie bedoelde. Samen met een groep leerlingen legt ie het graag nog een keer uit.
De aanleiding voor het mediacircus ligt al in 2012. Naar aanleiding van nieuwsberichten besteedde 3FM aandacht aan een verbod op mobieltjes in de klas. Volkan was tot leraar van het jaar verkozen en werd gebeld. Hij gaf aan dat onderwijs aan een modernisering toe was wat hem betreft. Hij maakte later, in online videolessen, ook de opmerking dat hij voorstander is van het toestaan en gebruiken van de tecnieken en mogelijkheden van nu. "Waarom nog zoeken in een woordenboek, wat veel meer tijd kost, als het allemaal in je smartphone zit?", vroeg en vraagt hij zich af. "We willen leerlingen voorbereiden op de toekomst maar ze mogen de technieken waarmee ze dan continu gaan werken nu niet gebruiken. Hoe logisch is dat?"
Kwestie van vertrouwen
Op 't Rijks geldt: Die telefoontjes blijven in de tas en staan uit of op 'stil'. Wie zich er niet aan houdt mag zich drie ochtenden om acht uur 's morgens komen melden. De meeste scholen hanteren een vergelijkbaar beleid. Zowel leerlingen als leraar Tasdan snappen er weinig van. Hij zegt: "Het getuigt niet van veel vetrouwen." Zijn klas geeft een aantal redenen waarom zij het maar raar vindt: 'Je hebt er alleen jezelf mee als je schoolresultaten verpest door je mobieltje om de verkeerde redenen te gebruiken' en; 'Het ligt er ook aan hoe interessant een les is en wordt gebracht'.
'Frisdrankleraar'
Onlangs was het item 'mobieltjes in de klas' opnieuw een hot item, ook landelijk. Tasdan werd wederom om zijn mening gevraagd. Hij herhaalde zijn oprechte wens dat de onderwijswereld snel in gaat zien hoe handig en verstandig het zou zijn, wanneer leerlingen in de klas gebruik mogen maken van die snelle technieken en de onuitputtelijke bron die internet biedt. Bang voor misbruik is hij niet: "Of een leerling nou met een gum gooit of andere dingen zit te doen die niet horen. Als je daar wat van zegt, houden ze er echt wel mee op." Hij baalt ervan dat zijn mening niet overal even goed werd weergegeven, wat leidde tot die stortvloed aan reacties. Tegenstanders noemden hem onder meer 'frisdrankleraar' en erger, maar hij kreeg ook veel steun. Waaronder een bericht van een hoogleraar uit Amsterdam die heel graag smartphones toe zou laten in het onderwijs, om dezelfde redenen. De man wilde zelfs graag eens in gesprek met hem.
Voorlopig blijft het bij hopen op een kentering, vertelt Volkan: "Veel onderwijzers zijn er nog niet aan toe. Ze zien het als een bedreiging. Ik snap dat niet. Je kunt écht afspraken maken met elkaar over het gebruik van die dingen. Overal, ook op het werk, gebruiken mensen ze. Om te communiceren, informatie te vinden én te leren. Waarom dan niet juist op school?" Natuurlijk snapt, respecteert en hanteert hij de regels van 't Rijks wel. Voorlopig is zijn verwachting dat het nog zo'n tien jaar duurt, alvorens het Nederlandse onderwijs zo ver is.