Stadsvervoer van bushalte naar halte voor 1,50 euro per rit met Bravoflex

In een drukbezochte mediabijeenkomst gaven wethouder Van der Velden en woordvoerders van provincie en Arriva woensdagmiddag uitleg over de nieuwe OV-plannen die per 15 december ingaan. "Het project is uniek voor West-Brabant", aldus Van der Velden. (Tekst en foto's: Han Verbeem)

BERGEN OP ZOOM – De gemeente Bergen op Zoom, vervoerbedrijf Arriva en de provincie Noord-Brabant komen met een oplossing om het openbaar vervoer in de gemeente de komende twee jaar veilig te stellen. Vanaf 15 december start Arriva met het zogeheten Bravoflex vervoer, naar voorbeeld van een bestaand project in Helmond. Voor 1,50 euro per rit ("een voorlopige introductieprijs") kunnen reizigers van halte naar halte gaan met de flexbus van Bravoflex. Tegelijk komen er in de gemeente diverse 'hubs' waar fietsen klaarstaan die reizigers kunnen gebruiken. Dat hebben wethouder Patrick van der Velden, vervoerdeskundige Frans Gommers (provincie) en ontwikkelmanager Cees Doeser (Arriva) vanmiddag bekend gemaakt.

Verder komt er ook een oplossing voor de vaste buslijnen naar Lepelstraat, die per 1 januari komen te vervallen. Via een goedkope deeltaxi (1,30 per rit) kunnen inwoners uit deze kern vervoerd worden naar het Molenplein in Halsteren. Van daaruit is er gelegenheid over te stappen op reguliere busverbindingen. Eén nadeel is er wel: de besteltijd (de tijd waarbij vóóraf de deeltaxi opgeroepen moet worden) is twee uur vóór het vertrek. Dat is een uur langer dan bij een gebruikelijke deeltaxi. "Helaas is het de enige oplossing om de aansluiting te kunnen garanderen", zegt wethouder Patrick van der Velden. Buiten de nieuwe 'flexproducten' blijven de reguliere lijndiensten bestaan – afgezien van de onrendabele lijnen waarvan Arriva al besloten heeft deze op te heffen.

(lees verder onder de video)

De huidige provinciale concessie loopt over twee jaar af en dan zal er opnieuw onderhandeld moeten worden over de busverbindingen. Eén ding is echter zeker, aldus Gommers: met het oog op milieubewustzijn en energiebesparing is het niet langer vanzelfsprekend om onrendabele buslijnen in stand te houden. "Lege bussen laten rondreiden door Brabant is niet meer van deze tijd." De flexibilisering past binnen de lijn van duurzaam en efficiënt mobiliteitsbeleid. De nieuwe vervoersplannen zijn woensdagmiddag bekend gemaakt op het stadskantoor, in het bijzijn van belangengroepen zoals ouderenorganisaties BAS en OBOZ; evenals de dorpsraad Lepelstraat. Ook zij konden akkoord gaan met de plannen. "Dit is goed uit te leggen", aldus de vertegenwoordigers.