(Tekst: Han Verbeem, foto: Pixabay)
BERGEN OP ZOOM – Door een landelijke systeemfout bij het UWV heeft deze uitkeringsinstantie van 2006 tot en met 2008 geen arbeidgegevens kunnen registreren van een groot aantal gemeenteambtenaren. Het betreft ook medewerkers die op dat moment in loondienst waren bij de gemeente Bergen op Zoom. Dat heeft een gemeentewoordvoerder vanmiddag bevestigd. inmiddels zijn er verontruste vragen gesteld door de Bergse politiek. De PvdA vreest, dat (oud)medewerkers van de gemeente financieel nadeel ondervinden door dit 'gat' in hun arbeidsverleden, onder meer bij de opbouw van pensioenrechten. Raadsleden Joey van Aken en Adam Ahajaj hebben inmiddels vragen gesteld hierover aan het college van B&W.
De kwestie is al geruime tijd intern bekend bij de gemeente en de ambtenaren zijn via het (gesloten) interne informatienetwerk over de systeemfout geïnformeerd. Daarbij zijn medewerkers die van 2006 tot 2008 in dienst waren, opgeroepen om zelf hun gegevens te laten hrtstellen bij het UWV "De fout kan namelijk niet door de gemeente worden hersteld" zo blijkt uit een intern memo dat op het gemeentelijk intranet rouleert. "Wij zijn een aantal maanden met de belastingdienst en het UWV bezig geweest om hier een oplossing voor te vinden." Op dit moment ligt de bal bij het UWV, aldus de gemeente. Daar werkt men aan een mogelijke oplossing om de fout voor alle gemeenten te herstellen. Er bestaat volgens de gemeente echter 'nog steeds een kans dat dit niet zal lukken'.
Verontruste reacties bij medewerkers
Volgens de gemeente betreft het geen acuut probleem en krijgen personeelsleden pas met het UWV te maken bij ontslag of afbeidsongeschiktheid. Echter: dan kan een onvolledig arbeidsverleden wel leiden tot een lagere uitkering. PvdA-fractievoorman Joey van Aken laat weten dat hij tal van verontruste reacties heeft gehoord en zijn fractie wil nu wil duidelijkheid over de situtatie en met name voor de gevolgen bij de pensioenopbouw. Daarom hebben Van Aken en diens mederaadslid Adam Ahajaj dinsdag namens hun partij een aantal vragen gesteld aan het college. Allereest wilen zij weten, wanneer de fout is ontdekt en om hoeveel medewerkers het gaat. "Waarom is deze fout niet eerder gesignaleerd door de gemeente of door de betreffende pensioenfondsen?"
Financiële gevolgen voor gemeente
De PvdA-fractie wil verder van het college weten om hoeveel geld het in deze kwestie gaat en of dit financiële gevolgen heeft voor de gemeentelijke begroting. En: "Waarom is de raad nog niet op de hoogte van deze kwestie?" Verder vraagt de PvdA zich af, welke rol de gemeente voor zichzelf ziet weggelegd als gaat om de oplossing van dit probleem. Tenslotte wil het raadslid weten hoe oud-medewerkers worden geïnformeerd over de fout en hoe hun belangen worden behartigd. De PvdA-fractie wil binnen 30 dagen schriftelijk antwoord van het college op de gestelde vragen.