BERGEN OP ZOOM – Koen van der Steen exposeerde jaren geleden al eens kunstwerken, in Heerle en Den Haag. Tot zijn grote verrassing werden er toen drie stukken van zijn hand verkocht. Hij vond het nog best lastig: “Wat ik maak, komt tot stand omdat ik het zelf mooi vind. Het is heel moeilijk om daar afstand van te doen.”
Zijn werk laat zich het beste omschrijven als arte povera (arme kunst), die met name in de jaren ’70 van de vorige eeuw in zwang kwam. Die term leerde Koen overigens pas kennen toen hij zich aansloot bij kunstenaarscollectief Arsis, ook daar bleken ze gecharmeerd van zijn creaties. Of ie ook wel eens van mensen te horen krijgt dat zij dat ook wel kunnen, alsof het weinig voorstelt? Koen: “Natuurlijk wel, maar als ik mensen dan uitnodig het ook te doen blijft het vaak stil.”
Eigen signatuur
Eigenlijk doet ie het al z’n hele leven: materialen en gebruiksvoorwerpen zien en daar wat nieuws mee maken. “Ik schilderde ook veel maar kan in het ruimtelijke van wat ik nu doe veel meer kwijt. Ik noem het zelf sfeerobjecten bouwen en dat ontwikkelt zich. Wat ik maak krijgt tegenwoordig wat vaker kleur, ik neig ook naar grotere objecten.” Dat laatste noopt hem wel tot het aan gaan bieden van zijn werk, de beschikbare ruimte is een keer vol. Onder de naam ‘Knoest’ is hij er een soort label, een eigen signatuur aan gaan hangen. Op ieder werk prijkt een klein metalen plaatje met die naam. De maker vertelt: “Ik vind het leuk als mensen straks trots zeggen ‘een echte Knoest’ te hebben. Het gaat me niet om het geld, ik hoef er niet van te leven.” Hij denkt er zelfs over na om ook kleine werkjes te gaan maken die voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn en ziet het al helemaal voor zich: “Dat je die uit een soort automatiek haalt of zo…” De creatieveling in hem wordt meteen weer wakker.
Verzamelwoede
Waar hij ook komt, overal kijkt de kunstenaar om zich heen of ie iets bruikbaars ziet. Het meeste materiaal echter vindt hij door strandjutten en het afstruinen van vooral Belgische rommelmarkten. Het kan niet afgedankt en roestig genoeg zijn voor ’m. Soms is ie gericht op zoek maar heel vaak ook vallen losse items ineens in elkaar wanneer hij weer eens wat tegenkomt. “Het mooie is, ieder object is uniek. Je vindt nooit meer hetzelfde als je met dit materiaal werkt. Ik wil mezelf uit blijven dagen en dat gebeurt hierdoor bijna vanzelf. Wél wil ik leren smeden om nog meer m’n eigen stijl te kunnen creëren.”
Werk van Knoest is te zijn tijdens de Open Monumentendagen van 10 en 11 september, in de kelder onder galerie Govert van Dijk, Noordzijde Haven 12. Wil je op de hoogte blijven van wat Knoest zoal doet en maakt? Volg dan de Facebook pagina.