BERGEN OP ZOOM – Stefaan Verheugt werkt in een verzorgingshuis en hoort de laatste tijd steeds vaker klachten van gebruikers van de deeltaxi. Hij trekt het zich aan, omdat hij ziet wat het voor de doelgroep betekent, en wil daarom op persoonlijke titel klachten gaan verzamelen. Die biedt hij daarna aan bij zowel de gemeente als Deeltaxi West-Brabant.
Hij maakt het in praktijk geregeld mee, zegt hij, dat mensen veel langer dan is afgesproken zitten te wachten in de gang van de zorginstelling waar hij werkt. Inmiddels kwam hij er achter, na een gesprek met een portier van het Bravis ziekenhuis, dat daar hetzelfde speelt en om hem heen hoort hij steeds vaker vergelijkbare klachten. “Natuurlijk gaat het ook vaak goed”, zegt hij. “Maar toen ik pas een 80-jarige hoorde zeggen ‘Ik denk dat ik met de feestdagen maar thuis blijf omdat ik geen zin heb in dat gedoe iedere keer met de Deeltaxi.’, dacht ik: Hier moet iets mee gedaan worden.”
Soms zelfs bij heen- en terugrit
Hij heeft er al werk van gemaakt en ging wat navraag doen. Zo ontdekte Stefaan dat klachten vaak niet gemeld worden bij de deeltaxi-organisatie. “Mensen vinden de procedure omslachtig. Het gaat ze ook niet om de eventuele financiële vergoeding, ze willen dat het probleem aangepakt wordt.” Maar dat gebeurt niet, zo blijkt in de praktijk. De betrokken verzorgende vertelt: “De meeste gebruikers van de deeltaxi zijn oudere of hulpbehoevende gebruikers. Die kunnen vaak zelf geen gebruik maken van een eigen passend vervoersmiddel of hebben deze niet. Er zijn mensen die de deeltaxi nemen omdat de buslijn die ze voorheen gebruikten, opgeheven is. Daar hadden ze deze klachten niet. Het komt geregeld voor dat de norm van een half uur wachttijd overschreden wordt. Soms zelfs twee keer, bij zowel het halen als het terugbrengen.”
Verheugt schetst de gevolgen van het lange wachten. Mensen worden onrustig en lopen soms zelfs naar buiten om te kijken of ze de taxi al kunnen zien. Ook maken ze zich serieus zorgen dat die helemaal niet meer komt. Hij kent tevens verhalen van oude mensen die het heel koud kregen omdat ze lang buiten hebben staan wachten. Ze durven bijvoorbeeld niet meer achter het raam bij de Jumbo in de stad te wachten nadat ze al eens meemaakten dat de deeltaxi doorreed, omdat de chauffeur niet meteen iemand zag staan. De doelgroep heeft bovendien niet altijd mobieltjes om te laten weten dat ze later zijn. Ook komt het regelmatig voor, aldus Stefaan, dat mensen een afspraak bij een specialist missen of moeten annuleren. Tijd voor actie, vindt hij.
“Als we niets doen, verandert er ook niets.”
Stefaan wil dat de gang van zaken verbetert. Daarom roept hij mensen uit de gemeente Bergen op Zoom op om hun klachten naar hem te sturen. Hij gaat de verzamelen, bundelen en inleveren bij Deeltaxi West-Brabant en de gemeente. Hij is te mailen en per post bereikbaar, en vraagt: “Stuur een brief of een e-mail met de klacht. Vermeld daarbij uw naam, contactgegevens en de datum/tijd en bestemming van de rit waar u een klacht over heeft.” Hij gaat in januari de dan binnengekomen opmerkingen inventariseren en vervolgens nadere actie ondernemen. Wordt vervolgd dus…
Dit zijn de contactgegevens:
- klachtendeeltaxi@hotmail.com
- Ansjovislaan 110, 4617AS Bergen op Zoom, s.v.p. met de vermelding ‘klachten deeltaxi’
Foto: Stefaan Verheugt (26) en Mw. Schot (91)