Maria Mens (links op de foto) is gids bij Stichting Bezichtiging Monumenten en heeft ook een tip: “Laat de SBM vrijwilligers een korte vragenlijst geven aan de deelnemers aan de stadswandelingen.”
Loes Franken is bij de gemeente Bergen op Zoom werkzaam als accountmanager voor de binnenstad. Zij is dan ook met heel veel plezier één van de vaste gezichten in het Binnenstadslab. Iedereen is er van harte uitgenodigd om binnen te lopen met ideeën, vragen en opmerkingen die te maken hebben met het verbeteren van het centrum als locatie voor uitgaan, shoppen en recreëren.
Loes is optimistisch gestemd, laat ze merken: “We hebben in Bergen op Zoom inderdaad leegstand maar alle binnensteden hebben hier mee te maken. Natuurlijk moeten we alles in het werk stellen om erger te voorkomen en daar zijn we dan ook druk mee bezig. Dat zullen we samen moeten doen met stakeholders zoals winkeliers, horeca, inwoners, cultuur, vastgoedeigenaren en andere betrokkenen. Dit beperkt zich niet tot alleen met elkaar praten. Het moet tot echt samenwerken en aanpakken leiden.
“Ondernemers moeten tegenwoordig keihard knokken om klanten en omzet te behouden”, stelt Loes. “En dat beperkt zich niet tot een mooie winkel of horecabedrijf open houden. Klanten zoeken diversiteit, originaliteit en beleving. Daar moet je op inspelen, zowel als individuele ondernemer als samen, in een stadscentrum.” Ze vertelt dat er al heel wat mensen zijn binnengestapt met ideeën. Ook online komen er geregeld suggesties en vragen binnen. Dat varieert van hele originele of algemene voorstellen tot starters die zelf iets willen beginnen. “Oh, en daarover gesproken: we gaan een Retail Academy beginnen, in samenwerking met Starterscentrum West-Brabant, waar diverse workshops aangeboden worden. Daar kunnen naast startende ondernemers ook bestaande ondernemers aan deelnemen.”
Al 150 ideeën
Loes en haar collega’s zitten er duidelijk niet voor niks, op dat Binnenstadslab. “We krijgen veel aanloop en mails”, vertelt ze. “Gelukkig maar, het is goed om te merken dat mensen meedenken, betrokken zijn of zelf aan de slag willen. We hebben ook met elkaar afgesproken dat we zo veel mogelijk willen uitproberen, ‘learning by doing’ heet dat.” Met dezelfde ontdekkende insteek gaat het Binnenstadslab mensen op pad sturen en de stad laten ervaren. Zo’n ‘customer journey’ wordt met cameraatjes vastgelegd en laat zien waar een bezoeker zoal tegenaan loopt, misschien zelfs wel letterlijk. Loes: “We hebben nu al zo’n 150 ideeën aangedragen gekregen en dat gaan er mede door deze aanpak vast nog veel meer worden.”
Aanspreekpunt
Het Binnenstadslab moet niet de aanjager worden van de binnenstad. Dat zullen alle belanghebbenden samen moeten doen, natuurlijk met hulp van onder meer de gemeente en mensen als Loes. Ze is dan ook blij met de samenwerking met Sterck: “We overleggen en regelen veel met de ondernemersvereniging en de straatvertegenwoordigers. We zijn ook steeds vaker een aanspreekpunt voor individuele ondernemers. Het is goed om te merken dat die ons opzoeken en erop vertrouwen dat ze serieus worden genomen. Het centrum moet toch een ander soort binnenstad worden, waar beleving centraal staat. Dat lukt alleen als je er samen voor gaat.”
Meer weten over ondernemen in de centrum van Bergen op Zoom? Kom ook eens naar het Binnenstadslab stuur een e-mail.