CDA: geen verkeersomleiding door Kannewielseweg

De Kannewielseweg en omliggende straten zijn té smal om doorgaand verkeer op te vangen, schrijft Erik Verbogt in zijn brief aan het College van B&W. Bovendien moet de maximum snelheid omlaag. (Archieffoto)

BERGEN OP ZOOM – CDA-raadslid Erik Verbogt wil de snelheidslimiet op de Kannewielseweg, Spinolaberg en Stapelakker verlagen van 80 naar 60 kilometer per uur. Bovendien wil hij dat bij afsluitingen van de Nieuw Beijemoerseweg -zoals recentelijk bij verkeersongevallen- het verkeer beter omgeleid kan worden via de Tholenseweg en Halsterseweg. De Kannewielseweg en omgeving zijn absoluut niet geschikt als omleidingwegen, zo schrijft Verbogt in een brief aan het College.

Aanleiding voor de brief van het CDA is een verkeersongeval van 20 april op de Nieuw Beijemoerseweg, aldus het raadslid. "Door het ongeluk werd een deel van de Nieuw Beijmoerseweg afgesloten voor al het verkeer in verband met politieonderzoek. De afsluiting vond plaats tussen de kruising met de Kannewielseweg en de kruising met de Stapelakker. Hierdoor zocht het verkeer zich een weg door de Kannewielseweg, Spinolaberg en Stapelakker. De overlast bij bewoners was pas na 21.00 uur verdwenen."

Erg smalle wegen

De wegen zijn volgens Verbogt ongeschikt om een dergelijke verkeersstroom op te vangen. En dat leidt tot gevaarlijke situaties: het wegprofiel van de Kannewielseweg, Spinolaberg en Stapelakker is erg smal, twee auto’s kunnen elkaar nauwelijks passeren. De maximale snelheid van 80 kilometer per uur is volgens hem veel te hoog. "Deze wegen worden door veel fietsers, wandelaars en wandelend personeel van het aangrenzende industrieterrein gebruikt." Verbogt vraagt nu aan het College om te kijken naar de verkeerssituatie, en in overleg met de politie naar andere uitvalsmogelijkheden te kijken als er in de toekomst weer sprake is van een omleiding.