BERGEN OP ZOOM – De gemeente Bergen op Zoom stuurt controleurs op pad om de adresgegevens van Bergenaren te controleren, als er fraude wordt vermoed. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om fraude met belastingen, uitkeringen en toeslagen. Aan de bewoners wordt gevraagd op vrijwillige basis mee te werken aan het onderzoek. Weigeren mag maar dat heeft wel directe consequenties voor een uitkering of toeslag, zo laat de gemeente weten.
De huisbezoekers, die zich gelijk legitimeren als wordt opengedaan, gaan uit van de gegevens die bekend zijn in de gemeentelijke Basisregistratie Personen (BRP). “In het onderzoek controleren we of de gegevens overeenkomen met de werkelijkheid”, legt wethouder Ad Coppens uit. “Tijdens het uitvoeren van het onderzoek kunnen we besluiten dat een aanvullend huisbezoek nodig is. Bijvoorbeeld als er vragen zijn over de juistheid of volledigheid van de woonsituatie. Andersom kunt u als bewoner aan de gemeente vragen om een adresonderzoek te starten. Bijvoorbeeld als op uw adres personen staan ingeschreven, die daar niet meer wonen, of omdat zij uw adres ongewenst gebruiken als postadres.”
Landelijk project
De ambtelijke huisbezoeken maken deel uit van van het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit. Dit project is een samenwerkingsverband van de ministeries van Binnenlandse Zaken, Veiligheid en Justitie en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Ook een aantal uitvoeringsorganisaties doet mee: dit zijn instanties die wettelijke taken van de overheid uitvoeren, bijvoorbeeld SVB, UWV, DUO, CJIB, Politie en Belastingdienst.
Informatie
Wie meer willen weten over het adresonderzoek of het huisbezoek kan contact opnemen met de gemeente via de servicelijn, telefoonnummer 14 0164.