BERGEN OP ZOOM – Louis Hector is in Bergen op Zoom geboren, samen met zijn tweelingbroer. Dat maakt hem officieel een Bergenaar, ook al woonden zijn ouders op Tholen en groeide hij daar op. Hij woont er nog, of weer eigenlijk, na een paar jaar Breda vanwege z'n studie. Hij ging hier echter naar school, kreeg een hechte band met deze stad en is het creatieve brein achter een spannende app die hoort bij de zilverexpo in het Markiezenhof.
Louis kwam terecht op ’t Rijks en merkte steeds meer interesse te hebben voor kunst en cultuur. Hij was dan ook bijzonder blij toen het Markiezenhof jonge mensen zocht die het leuk vonden om als bijbaantje te komen werken als suppoost. Daar waren ze andersom weer blij met zijn enthousiasme en kennis van kunst. Het werd een mooie kruisbestuiving, bleek al snel. Louis: “Mijn achtergrond en input kwamen er van pas en werden gewaardeerd maar andersom leerde ik er ook veel. Over geschiedenis in het algemeen en die van Bergen op Zoom in het bijzonder. Zo ontdekte ik dat de stad en omgeving veel meer te bieden hebben dan je denkt.”
Trouw
Na ’t Rijks ging Louis, nu 24, naar de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Hij woonde er daarom een paar jaar, maar verbleef in de weekend bij z’n ouders en kwam trouw ieder weekend naar Het Markiezenhof. Z’n band met onze stad bleef eigenlijk alleen maar groeien, naarmate hij meer over het verleden leerde.
Toen zijn klas de examenopdracht kreeg om een project te presenteren dat met de provincie Noord-Brabant te maken had, was de keuze snel gemaakt. Hij ontwierp een concept-app voor Bergen op Zoom, waarmee op meerdere plaatsen vrolijke opdrachten moeten worden vervuld die met de stad en geschiedenis te maken hebben. Het idee viel goed en Louis slaagde er dus mee. “Het ligt nu even in de ijskast”, vertelt de grafisch ontwerper. “De realisatie ervan zou nogal wat kosten. Er is zeker interesse in, dus wie weet komt het nog een keer zo ver.” Maar nu ligt de focus op een heel andere app, die wél onlangs gelanceerd is.
Creatief brein
Louis is nog steeds zéér betrokken bij Het Markiezenhof en allang niet meer alleen als gids. Hij wordt als creatief brein geregeld gevraagd over andere zaken mee te denken en kreeg dus het verzoek om, in een intern samengesteld team, met ideeën te komen die jeugd bij de zilverexpo kunnen betrekken. Samen met Isebel kwam hij met het voorstel om een queeste-app te ontwikkelen, waarbij zij zich op de inhoud en educatieve waarde zou richten en hij de vormgeving voor zijn rekening nam.
Dat voorstel sloeg tot vreugde van beiden aan en nu is er dus de app ‘Machtig Zilver’. “Voorlopig alleen voor Android maar hopelijk ook snel voor iPhones”, aldus de ontwerper, die benadrukt dat hele project zéker niet alleen te hebben gedaan. "Ik kreeg veel input, hulp en ondersteuning van Het Markiezenhof en Isebel, maar ook van het bedrijf Deepweb, voor de techniek erachter."
Spannend
Het is al met al een spannende app geworden. Met een heel verhaal, over Jan de IVe die door een bezwering in een boek vast komt te zitten. De man die de vloek heeft uitgesproken maakte echter een fout en zit er zelf ook gevangen. Vanwege de zilverexpo zijn 'toevallig' alle elementen en voorwerpen benodigd om de bezwering op te heffen bij elkaar. Daarvoor moeten natuurlijk wel de nodige vragen worden beantwoord, puzzels opgelost en queestes overwonnen, op verschillende plaatsen in het stadspaleis.
"Het Markiezenhof kreeg het voor elkaar subsidie te vinden om deze app te kunnen bouwen", vertelt Louis. "Daar was wel als eis aan verbonden dat we gebruikers educatief echt wat meegaven over geschiedenis én kunst." Dat is gelukt, het resultaat is leuk, spannend en inderdaad steek je er het nodige van op. Ook als je wat ouder bent trouwens.
- De zilververhalen van "Voorbij IJdelheid" op je smartphone beleven? Dat kan! Download de app Machtig Zilver in de Google Play Store en speel deze spannende game in het Markiezenhof.
- Idee, verhaal en inhoud: Isebel Kemp, Louis Hector, Johanna Jacobs en Yolande Kortlever
- Illustraties en vormgeving: Louis Hector Concepts
- Uitwerking en programmering: DeepApp mobile solutions