Basisschool Sint Maarten superblij met erkenning voor aanpak

HALSTEREN – Op de Halsterse basisschool Sint Maarten hangt de vlag uit. Of er staat in ieder geval een rolbanner op het podium waar een dezer dagen ook de Sint plaatsneemt. Directeur Jack Nuijten en leerkracht Marieke Helmons nemen er maar wat graag bij plaats, mét het certificaat dat hun school kreeg in de voorronde van de Nationale Onderwijsprijs.

Eens in de twee jaar worden prijzen uitgereikt aan basisscholen die zich op innovatieve wijze onderscheiden. De voorrondes vinden plaats per provincie en daarin terecht komen wordt al als een hele erkenning gezien. De schooldirecteur vertelt: "We willen graag dat kinderen zich op de juiste wijze ontwikkelen en in onze beleving is dat door ze op te laten groeien tot kritische, ondernemende en creatief denkende wereldburgers. We kwamen een project tegen dat precies de ruimte bood om daar aan te werken."

Marieke: "We werden benaderd door de Stichting Brabantse Wal en de Milieufederatie, met de vraag of wij voor een wandelroute een bijenhotel wilden maken. Het ging om het Halsters Ommetje. Dat zijn we met leerlingen eens gaan lopen en er kwamen veel meer ideeën los, van bankjes tot een pluktuin en van naambordjes tot een speurtocht. We hebben toen gezegd dat we mee wilden doen aan het project als onze leerlingen ook die andere ideeën mochten realiseren. Dat mocht en toen lag er dus een uitdaging voor de kinderen van onze school. Want het was wél de bedoeling dat ze het dan ook echt zelf regelden."

Aangenaam verrast

Niet alleen Jack en Marieke waren aangenaam verrast door de energie die er los kwam bij de leerlingen. Die pakten het dermate voortvarend op dat zelfs veel ouders hier positief van opkeken. De ouderraad kwam als compliment er speciaal een bloemetje voor aanbieden. "De kinderen regelden echt bijna alles zelf", vertelt Marieke. "Als ze een bankje wilden en dat moest een door hen bedachte kleur krijgen, gingen ze zelf op zoek naar verf bijvoorbeeld. Ze hebben ook flink wat ouders gemobiliseerd om te helpen, maar die mochten echt alleen ondersteunen. De leerlingen hebben het helemaal zelf bedacht en ingevuld." Jack vult trots aan: "Dat leverde ons dus een tweede plaats op in de proviciale voorronde. We lieten alleen een Bredase school met een taalproject voor ons. Mooie erkenning, vooral omdat het onze kijk op onderwijs onderstreept." 

Meer weten over het project? Klik dan hier.