INGEZONDEN MEDEDELING
BERGEN OP ZOOM – Het kan best verfrissend zijn om als ondernemer eens buiten de stadsgrenzen te kijken. Danny Borremans van Schoenmode Den Boer doet dat bijna dagelijks, in hun winkel te Goes. Hij vindt het erg leerzaam, en zegt erover: “M’n waardering voor wat we allemaal hebben in Bergen op Zoom is alleen maar gegroeid.” Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij geen verbeterpunten ziet voor het Bergse centrum.
Schoenmode Den Boer is al meer dan honderd jaar een begrip in de stad. Het familiebedrijf draagt de naam van Danny’s moeder en heeft sinds 2014 een filiaal in Goes. Volgens Danny een stad die in veel opzichten zeker vergelijkbaar is met Bergen op Zoom, al zijn er zeker ook verschillen. “Het is een heel compact centrum, met nog meer een regiofunctie en heel veel toerisme. Dat waren wel redenen om ook daar een winkel te beginnen. Bovendien zijn we dan geen concurrent van onszelf, gezien de afstand.” Danny is er inmiddels zelfs bestuurder in de ondernemersvereniging en vertelt: “Ze leren daar graag van wat hier in Bergen op Zoom allemaal gebeurt. Reken maar dat ze met enige jaloezie kijken naar een evenement als De Krabbenfoor. Aan de andere kant zou onze stad weer veel meer toeristen moeten trekken. Die rijden ons nu bijna allemaal voorbij, op weg naar Zeeland of België.”
Er gaat al veel goed
Wat in Bergen op Zoom ook veel beter loopt dan in Goes, zijn de koopzondagen. Dat heeft niet alleen met culturele verschillen te maken, vertelt Danny: “Er wordt hier al veel langer werk van gemaakt, er is vaker wat te doen en het wordt beter aangekondigd. Met de nieuwe plannen van Sterck verwacht ik dat het alleen maar nog meer wordt. Daar kan Goes nog wel wat van leren. Bovendien zijn daar te totale budgetten veel lager. Ook dat heeft Bergen op Zoom beter voor elkaar.” Hij is oprecht te spreken over wat het Binnenstadslab, in de betrekkelijk korte tijd dat het bestaat, daarnaast al heeft toegevoegd aan positieve impulsen. “Goed om te zien dat alle ondernemers per straat worden uitgenodigd, hun verhaal kunnen doen en worden bijgepraat. Ik vind zo’n Retail Academie een heel mooi initiatief. En de hulp die starters krijgen, waardoor je allemaal nieuwe winkels ziet ontstaan, is ook super.”
Veranderingen
De laatste jaren is het winkelbestand in de stad flink gewijzigd. “Een aantal jaren geleden waren wij in de Zuivelstraat de enige zelfstandige ondernemer, tussen alleen maar filialen. Nu zie je dat weer omkeren. Steeds meer ketens stoppen en er komen lokale winkels voor terug”, vertelt Danny. Hij vindt het een positieve ontwikkeling. “Zo krijg je veel meer betrokkenheid. Ik merk het om me heen ook.”
Of meer toeristen z’n enige wens is? “Niet helemaal! We missen het kort parkeren, zeker in dit deel van de stad. Snel even een boodschapje doen is er niet meer bij. En ik zou het een meerwaarde vinden als er daarnaast meer ruimte en aandacht kwam voor gratis parkeren, buiten de stad. Laat mensen bijvoorbeeld hun auto’s aan de Boulevard zetten en regel een pendeldienst. Daarnaast is het vooral zaak dat we met z’n allen kwaliteit en service bieden, gastvrij en positief blijven. Maar ook verrassen met aanbod waar mensen graag voor terugkomen. Dat zijn de goede impulsen die dit centrum nodig heeft. Ik vind dat initiatieven zoals een Binnenstadslab daar echt aan bijdragen.”