Brabantse Wal onder de aandacht in Canadese vakbladen

INGEZONDEN MEDEDELING (bewerkt door de redactie)

BRABANTSE WAL – De persreis die de gemeente Bergen op Zoom en VVV Brabantse Wal in samenwerking met de Stichting Liberation Route Europe heeft georganiseerd rondom de herdenking van de bevrijding eind oktober van dit jaar, heeft onder andere in Canada al behoorlijk wat publiciteit opgeleverd.

De herdenkingsplechtigheid op het Canadese begraafplaats en receptie in het Markiezenhof werden op 22 oktober bijgewoond door nationale en internationale relaties. Ook Stichting Liberation Route Europe was aanwezig met persrelaties uit Canada, België en Nederland. In een meerdaagse trip door Zeeland en de Brabantse Wal, werden diverse locaties en objecten die ons herdenken aan de Slag om de Schelde bezocht.

Tour Brabantse Wal

De tour op de Brabantse Wal begon in Ossendrecht bij de Volksabdij. Onder leiding van gids dhr. R. Catsburg bezochten de journalisten de Liberation Route Experience. Allerlei beelden, geluiden en voorwerpen werden aandachtig bestudeerd voordat men zich boog over de kaart met de opmars. Vervolgens werd er een bezoek gebracht aan de Shermantank, luisterzuil Black Friday, luisterzuil Canadalaan en het centrum van Bergen op Zoom.

Pers is onder de indruk

De bezoeken aan de objecten en locaties op de Brabantse Wal hebben indruk gemaakt op de journalisten. Naast de bijzondere objecten en verhalen die hier te vinden zijn, is men ook erg te spreken over de toeristisch-recreatieve verbindingen en beleefbaarheid. Rondleidingen, fiets- en wandelroutes, experience, luisterzuilen; een greep uit mogelijkheden om de Slag om de Schelde hier te blijven herdenken en beleven.

Opbrengsten

Enkele weken na de persreis hebben Stichting Liberation Route Europe, VVV Brabantse Wal en de gemeente Bergen op Zoom de eerste artikelen van diverse media ontvangen. Zo heeft het Canadese Castanet-portal inmiddels drie publicaties vertoond. De artikelen zijn binnen enkele weken bijna 50.000 keer bekeken. In België zullen de komende periode meerdere artikelen volgen. Naast het grote online-bereik, komt er ook een artikel in Periodiekske Mortsel met een oplage van ruim 40.000.Dit voorjaar volgen nog meer artikelen in Canada, onder andere van Legion Magazine en Frontline Magazine. Legion Magazine heeft alleen al een bereik van een half miljoen mensen. 

De persreizen die georganiseerd worden en de resultaten hiervan sluiten prima aan op het Memorandum van understanding dat in 2010 is getekend. Op basis daarvan is het de bedoeling om de Slag van de Schelde beter bekend te krijgen en (overzees) bezoek aan onze streek te laten groeien.