CDA, VVD en GBWP willen ook restant bomenlaan Rijtuigweg-Zuid kappen

Ook de bomen aan het begin van de Rijtuigweg-Zuid (bij de kruising met de Stulemeijerlaan) zouden gerooid moeten worden, zo vinden CDA, VVD en GBWP. De drie partijen dienen daarom een motie in tijdens de gemeenteraadsvergadering van woensdag. (Tekst: Han Verbeem)

BERGEN OP ZOOM – Slechts een handjevol bomen resteert van wat eens de stoere bomenlaan van de Rijtuigweg-Zuid was. Na de ingrijpende rooiwerkzaamheden van afgelopen week, staan alleen aan het begin en het einde van de straat nog enkele kastanjes. De fracties van het CDA, de VVD en GBWP vinden dat de gemeente ook deze snel dient te kappen: ook deze exemplaren zouden een veiligheidsrisico vormen voor de bewoners van de nabijgelegen appartementen.

Volgens CDA-raadslid Eric Verbogt zijn de kastanjes 'op' en versleten. Daarom dienen de drie coalitiepartijen woensdag tijdens de raadsvergadering een voorstel in, in de vorm van een motie, om ook het laatste deel van de kastanjes aan de Rijtuigweg-Zuid te kappen. Verder onderzoek naar de conditie van de bomen zou volgens Verbogt zinloos zijn en "een verspilling van tijd, geld en moeite."

Risico's

De kastanjes zijn volgens hem door jarenlange verwaarlozing ten prooi gevallen aan de kastanjebloedingsziekte en insectenvraat.  "Het is zinloos deze laaste bomen te laten staan. Het is slechts uitstel van executie", aldus raadslid Verbogt – die in het dagelijks leven landschapsdeskundige van beroep is. Het behouden is bovendien niet zonder risico's, stelt Verbogt: de paardenkastanjes zijn 140 jaar geleden in een rij geplant. Doordat de bomen nu inééns vrij komen te staan, hebben ze minder steun en ook de wortelstructuur krijgt een flinke klap. "Dat verzwakt de stabiliteit." De wortels hebben bovendien al een aantal jaren geleden te lijden gehad door de aanleg van een leidingenstraat en vernieuwing van de riolering.

Kandelaberen geen duurzame oplossing

Maatregelen om de bomen te redden zouden weinig zijn hebben, aldus de initiatiefnemers van de motie. Het inkorten van de boomkruinen (het zogeheten 'kandelaberen') zou een "dure ingreep zijn en niet bijdragen aan een duurzame instandhouding", zo staat in de motie te lezen. CDA, VVD en GBWP vinden het daarom niet wenselijk om nog trekproeven uit te voeren en te bekijken of nog een laatste reddingsmogelijkheid te vinden. Wat de drie partijen betreft kan het geld beter besteed worden aan de aanplant van nieuwe bomen in het middenplantsoen van de Rijtuigweg, geheel in de trant van het Bolwerk en het Anton van Duinkerkenpark. De parkstijl van landschapsarchitect Lieven Rosseels zou naar de Rijtuigweg doorgetrokken kunnen worden, als "prachtige parkstructuur met diverse boomsoorten." Daarmee zou een "kaalslag zoals deze niet meer voorkomen in de toekomst", aldus CDA, VVD en GBWP.