Gratis Parkeren is op zich geen oplossing voor noodlijdende binnenstad

BERGEN OP ZOOM – Naast veel berichten over leegstand en stille straten in de Bergse binnenstad zijn er ook wel eens positieve berichten. Onlangs werd duidelijk dat de Bosstraat een opleving doormaakt bijvoorbeeld. Toch klagen veel mensen over het betaald parkeren en benoemen ze dat als grootste reden voor de malaise in het centrum. Het blijkt niet terecht, zeggen zelfs wetenschappelijk onderzoeken.

Ed van Savooyen is co-auteur van twee boeken over parkeervraagstukken en partner bij Spark, een landelijk opererend adviesbureau dat zowel gemeenten als bedrijven en organisaties adviseert bij parkeerbeleid. Hij is onder meer betrokken bij de oplossingen die in Roosendaal worden ingezet om de binnenstad nieuwe impulsen te geven, en vertelt: "Het is diverse malen onderzocht, óók wetenschappelijk, en steeds weer blijkt dat gratis parkeren als losse maatregel amper bijdraagt aan de lokale economie." De oplossing moet eerder gezocht worden in een goede mix van maatregelen, waaraan alle belanghebbenden bijdragen en zelfs met de billen bloot moeten. 

Alleen nuttig als je samenwerkt en alles op orde hebt

Van Savooyen is al 30 jaar werkzaam in de parkeersector. Hij kent de geluiden die leegstand en lokale economische achteruitgang aan betaald parkeren toeschrijven, maar weet dat het alleen aanpakken daarvan geen oplossing is. "Wat je hoogstens ziet is een tijdelijke opleving als je parkeren gratis of goedkoper maakt. Op termijn verandert er echter niets en blijven de omzetten en drukte qua gemiddelde gelijk. Pas als een centrum of andere locatie op alle vlakken op orde is, kan voordelig of kosteloos parkeren een zinnig onderdeel zijn van een totaalaanbod dat extra bezoekers trekt." De inrichting, een goed en gevarieerd aanbod, voldoende beleving: al die aspecten moeten een aantrekkelijk geheel vormen, het hele jaar door. "Daarna kun je gezamenlijk eens gaan bekijken of het zin heeft om bezoekers gratis of goedkoper te laten parkeren, maar het zal wel ergens vandaan moeten komen", vertelt Ed.

Hij doelt op de bedragen die de gemeenschap misloopt door parkeerruimte geheel of bijna cadeau te doen: "Een gemeente moet allereerst natuurlijk transparant willen zijn over die inkomsten en berekenen wat het kost om daar van af te zien." Het is volgens de parkeer-expert ook niet raar dat ondernemers delen in die kosten. "Je kunt ook, zoals supermarkten soms al doen, korting geven aan parkerende klanten. Maar dat werkt natuurlijk pas wanneer je dat als centrum gezamenlijk oppakt en gaat communiceren."

Lusten en lasten delen

Meerdere gemeentes zijn bezig om hier een goede vorm voor te vinden, vaak in het verlengde van citymarketing. Roosendaal is daar een voorbeeld van. Ed voegt toe: "Je zult het als ondernemers, stakeholders en gemeente samen moeten invullen, ook financieel. Zonder eerlijke verdeling van de lusten en de lasten wordt het niets en als je de rest van je binnenstad niet op orde hebt heeft het zelfs helemaal geen toegevoegde waarde." Hij wijst op loyaliteitsprogramma’s en stadsparkeren als alternatieve invulling voor betaald parkeren.