Oproep GroenLinks aan raadsleden: samen nadenken over parkeren en stadsverkeer

BERGEN OP ZOOM – Nu eens niet de zoveelste brief aan het college van B en W, met een beschrijving van wat vaak al een bekend probleem is en de vraag om een oplossing. GroenLinks klom wel in de pen maar richt zich op de voltallige raad. Met de vraag om samen constructief na te gaan denken over parkeer- en verkeersproblematiek in en om de stad.

In een lang epistel richten fractievoorzitter Peter van den Ouden en duoraadslid Corry Damen zich tot de collega fracties. Ze schetsen een lange lijst aan verkeersgerelateerde problemen, die dringend vragen om oplossingen. Het vrachtverkeer in de Auvergnestraat, Glymesstraat en Boutershemstraat, de invulling van het voormalig brandweerterrein, verkeersoverlast in de omgeving Noordzijde Zoom en Halsterseweg, vrachtverkeer dat smalle straten blokkeert, brandweer die vast komt te zitten; het zijn slechts een aantal voorbeelden uit een lange opsomming.

Communicatie met gemeente

Volgens GroenLinks is er tevens geregeld sprake van schade, van verkeersongelukken tot auto’s tegen gevels en afgereden spiegels. Melden zou vaak weinig zin hebben omdat, zo stelt de brief, hierover niet wordt gecommuniceerd door de politie met de gemeente. Ook gesprekken van bewoners met de gemeente hebben weinig opgeleverd, stelt de fractie. Van den Ouden en Damen trekken namens hun partij opnieuw aan de bel en willen graag dat er een ‘integraal duurzaam beleid’ wordt opgesteld. Ze stellen voor hierover in de gemeenteraad een discussie te houden met als doel een plan van aanpak.

Transferia, het liefst gratis

Natuurlijk doet GroenLinks zelf een eerste aanzet, met ideeën die de partij graag verwezenlijkt zou zien. Denk aan transferia aan de rand van het centrum, waar bezoekers hun auto’s bewaakt kunnen parkeren en met (openbaar) vervoer naar het centrum gaan. De fractie ziet ook locaties voor zich waar bezoekers hun boodschappen en gekochte spullen kunnen opbergen en eventueel laten vervoeren naar hun geparkeerde auto. Een en ander zou bezoekers zo min mogelijk moeten kosten en waar mogelijk zelfs gratis dienen te zijn. Locaties voor de transferia? De Zeeland, de woonboulevard, de Bergse Dumphal, het Arsenaal, Rabobank, het oude GGD-gebouw, Plein 13 en de Gedempte Haven. Daarom ook geen bebouwing op het voormalige brandweerterrein, stelt de brief. Los eerst de (parkeer)problemen op en creëer daarna een goede invulling voor deze plek.

Vrachtverkeer uit centrum weren

Het voorstel gaat verder, onder meer met een verbod voor vrachtverkeer in het centrum. Daarvoor is de randweg een uitstekend alternatief, mits er voor laden en lossen eveneens transferia komen. Hiermee kan de binnenstad bevoorraad worden. In wijken waar werknemers van bedrijven dagelijks parkeren, moet een parkeerverbod komen. Ook zij dienen van de transferia en parkeerterreinen gebruik te maken. GroenLinks zou Groenlinks niet zijn als er daarnaast geen ruim baan werd gemaakt voor voetgangers en fietsers, met meer mogelijkheden voor veilige, gratis stalling. De plannen zijn beter voor mens en milieu, stellen Damen en Van den Ouden, maar ook maken ze de binnenstad aantrekkelijker is hun verwachting.

Eindigend met het voorstel ook eens te kijken naar een nieuw verkeerscirculatieplan op basis van eenrichtingsverkeer in de hele binnenstad, nodigt de GroenLinks brief de collega’s uit om serieus na te gaan denken over een gezamenlijke, integrale aanpak. Daarbij is wat hen betreft het college van harte welkom maar de bal ligt bij de gemeenteraad.

Stockfoto: Pixabay/Hans Braxmeier