BERGEN OP ZOOM / EINDHOVEN – Het Bergse initiatief PopMonument heeft de Brabantse Erfgoedprijs gewonnen. Dat is zaterdagavond bekend gemaakt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven. PopMonument won het van de overige twee genomineerde projecten: het horeca-multifunctionele Mariapaviljoen (Den Bosch) en het Tilburgse lettertype TilburgsAns.
PopMonument is een bijzonder belevingsconcept op het snijvlak van erfgoed, independent popmuziek en talentontwikkeling. Het festival werd 12 september jl. voor de tweede keer georganiseerd tijdens Kunsten in de Monumenten.
“PopMonument smeedt een originele en succesvolle koppeling tussen jong publiek en erfgoed, tussen monument en hedendaagse muziek", zo omschrijft de jury het Bergse project. "Door middel van popacts en speciale rondleidingen wordt beleving en sfeer gecreëerd op verrassende plekken in Bergen op Zoom, waar je anders niet komt." Zowel het verhaal van de monumentale locatie als het verhaal van de muziek staan volgens het juryrapport hierbij centraal. "Met deze bijzondere vorm van ‘storytelling’ wordt de belangstelling voor erfgoed bij een nieuwe, jongere doelgroep geprikkeld." Popmonument heeft daarmee een frisse en originele aanvulling geboden op het aanbod van Open Monumentendag, vindt de jury.
In totaal zijn 2964 publieksstemmen uitgebracht. Zij kenden een totaal van 6148 punten toe aan PopMonument. Pim Meijer en Merijn Sitsen, de initiatiefnemers van PopMonument, namen namens de organisatie en Gebouw-T de prijs in ontvangst. Deze bestaat uit €10.000,- om het project verder te ontwikkelen, een begeleidingstraject van Erfgoed Brabant en een Ipad om de vorderingen op vast te leggen.
Foto optreden: Merijn Sitsen
Foto uitreiking: Mees van den Ekart
Kijk hier voor meer informatie over de Dutch Design Week en de Brabantse Erfgoedprijs