INGEZONDEN MEDEDELING (bewerkt door de redactie)
BERGEN OP ZOOM – Nieuwe elementen, verrassend entertainment, een grote dosis sportiviteit, producten voor elke portemonnee, de lekkerste hapjes en drankjes en een verfrissende uitstraling. Dat en meer zijn de ingrediënten voor de 55ste editie van de Krabbenfoor.
Speciaal voor deze editie, die plaatsvindt van donderdag 25 juli tot en met zondag 28 juli, pakt de organisatie van de Krabbenfoor groots uit. Nieuwe elementen -zoals het Festival van het Goede Leven, een kinderplein, de Sport en Healthy zone en de Franse markt- moeten een nieuwe groep bezoekers aanspreken. Hiermee zet ondernemersvereniging Sterck onder leiding van Luud van de Ven, samen met de straatcoaches, de eerste stappen richting de modernisering van de Krabbenfoor.
“We willen de komende jaren, samen met de ondernemers en sponsoren, investeren in het upgraden van dit prachtige evenement en meer inspelen op de behoeftes van de bezoekers en inwoners van onze stad”, aldus Luud. “Dit jaar zien we dat een aantal ondernemers duidelijk de handen inéén heeft geslagen en dat is ook het beeld wat we graag terug zien in de toekomst. Samen maken we de Krabbenfoor”, voegt hij er aan toe.
Meer beleving
Er wordt flink geïnvesteerd dit jaar en dat moet straks goed terug te zien zijn in de straten en op de pleinen van het parcours. Naast de bekende verschillende podia met entertainment is er dit jaar meer te zien en te beleven. Denk aan een muzikale stadsbingo onder leiding van Huub Hangop, een Meet en Greet met Chase uit Paw Patrol en Olaf uit Frozen, een Tour Café waar men de laatste dagen van de Tour de France kan volgen, een open hardlooptraining op zaterdagochtend en alweer de derde editie van de Bergse touwtrekwedstrijd bij café de Saeck, waar men kan ook deelnemen aan de Historische bierbrouwerij wandeling met bierproeverij van SBM. Het volledige programma is te vinden op de Facebookpagina en website van de Krabbenfoor.
Veel variatie
Ook aan de uitstraling is er hard gewerkt. Geen 400 kramen die op elkaar lijken maar juist meer variatie, met thema’s die passen in het tijdsbeeld van nu. Bijvoorbeeld een Sport en Healthy zone in de Potterstraat en (Korte) Bosstraat, waarbij de straat volledig gevuld is maar er slechts een handjevol kramen zullen staan. Het hockey veld en het Tour Café zijn hierbij goede voorbeelden. In de Steenbergsestraat en in het Markiezenhof waant men zich in Franse sferen vanwege de Franse muziek, witte dakjes, vlaggen en de bistrosetjes die het straatbeeld gaan bepalen. Dat in combinatie met kunst en brocante en je hebt het ware Franse gevoel te pakken. In de Lombardenstraat zal het Festival van het Goede Leven terecht komen. Fleurige olievaten, kleurige vlaggen en sfeervolle bankjes zorgen voor een uniek stukje uitstraling op het parcours.
Kleine bijdrage
Nieuw dit jaar is de Piek voor de Muziek. Een bekend concept waarbij de bezoekers voor een donatie van 1 euro een sticker krijgen waarmee ze uit kunnen dragen dat zij het evenement een warm hart toe dragen. Ze leveren daarmee direct een bijdrage aan de vele bandjes, zangers en zangeressen en looporkesten die tijdens de Krabbenfoor actief zijn.
Om de bezoekers beter hun route te laten bepalen wordt in de speciale Krabbenfoorkrant een plattegrond toegevoegd en hangen er banners boven de straten. Die geven niet alleen aan wat er in de straat te doen is, maar wijzen ook de weg naar de diverse themagebieden. “Ieder gebied heeft een eigen kleur en dat maakt het heel overzichtelijk”, legt medeorganisator Youri Roskam uit. “We zijn erg trots op het programma, de samenwerking met alle ondernemers en de uitstraling die we dit jaar gaan neerzetten en we kijken dan ook erg uit naar de reacties van de bezoekers!”