VVD: Laat inwoners onze stad promoten!

BERGEN OP ZOOM – Wie op een platform als YouTube zoekt naar wat onze gemeente te bieden heeft, zal niet meteen denken ‘Daar moet ik zijn’. Tot die conclusie is VVD’er Dominique Hopmans gekomen nadat hij de zelf de zoekresultaten eens checkte. Dat moet en kan anders, vindt het raadslid.

Hopmans legt in een brief aan het college uit dat veel toeristen tegenwoordig via websites als dit bepalen of een plaats een bezoek waard is. De eerste hits nodigen niet bepaald uit. Een overval op een snackbar, de satirische kijk van vlogger Kakhiel, ‘terrorjeugd’ in de Sterrenbuurt; het zijn wat voorbeelden van dat het videokanaal zoal te voorschijn tovert. Er zitten ook wel wat positievere filmpjes tussen maar het meeste is oud of van slechte kwaliteit. Tijd voor een nieuwe aanpak, vindt de VVD.

Wedstrijd

“We mogen best pronken met onze gemeentelijke schoonheden”, stelt het raadslid vast. En dat hoeft niet te gebeuren via dure communicatiebureaus, filmmakers en hippe adviseurs. Hopmans wil de inwoners zelf de kans geven met aansprekende promo’s te komen. Hij stelt voor er een wedstrijd-element aan te koppelen en het beste filmpje met een mooie prijs te belonen. Inspiratie genoeg: “De zon schijnt volop, het buitengebied kleurt groen en de terrasjes zijn gevuld: een prima decor om Bergen op Zoom tentoon te stellen met onze eigen inwoners als regisseurs.”

Als die mooie en goed gemonteerde beelden eenmaal online staan, moet er haast wel een uitnodigende werking van uitgaan. Daar rekent de VVD wel op in ieder geval. Daarom stelt de fractie voor een ‘promotiewedstrijd’ te organiseren en dit via de verschillende social media kanalen breed onder de aandacht te brengen.