Binnenstadslab-nieuws: Nieuwe stek Kweek blijkt schot in de roos

INGEZONDEN MEDEDELING

BERGEN OP ZOOM – Ze zien zichzelf eigenlijk helemaal niet als doorsnee ondernemers, vertellen Joyce Nieuwenhuijse en Sanne Feenstra. Ze zijn tegenwoordig samen eigenaar van concept store Kweek en erg blij met hun keuze om de stap te wagen en aan het Zuivelplein een veel groter pand te betrekken. Doorsnee of niet, bij het Binnenstadslab noemen we dat toch echt ondernemen…

Kweek begon als een initiatief van Sanne met nog drie lokale ondernemers, in de Fortuinstraat. Het was op anti-kraak basis dat ze daar winkelruimte konden huren om, samen met andere makers van lokale producten, hier een breed assortiment aan met name cadeauartikelen aan te bieden. Joyce stond er ook met haar Sterck Merck sieraden en er ontstond een band. Inmiddels hebben ze samen een vof opgericht, als onderdeel van hun plan het anders en groter aan te gaan pakken. En dat gebeurde allemaal in één maand tijd.

Enthousiasme

De loop kwam er op hun vorige plek niet echt in. Mede door de diepe etalage was de drempel er te hoog voor veel passanten. Sanne: “Toen besloten we dat de graag door wilden met het concept maar dan wel op een plek waar je wordt gezien, die kansen biedt.” Joyce vult aan: “We zijn op een avond door de stad gaan lopen om te kijken naar panden die ons wel wat leken. Dit was nummer één op de lijst.” Samen trokken ze de stoute schoenen aan en namen ze contact op met de eigenaar. Die was meteen enthousiast over hun plan, wilde hen ook nog een beetje tegemoet komen en beloofde alle medewerking. Nog geen maand nadat ze tegen elkaar zeiden dat het anders moest ging hun nieuwe, prachtige winkel open.

Missie geslaagd!

Het heeft een beetje een industriële sfeer en toch oogt het er heel warm en gezellig. Het assortiment en de verschillende aanbieders zijn volledig mee gekomen, er staan alleen wat meer planten nu. En een tuinhuisje annex kas, héél gezellig allemaal. Dat vinden bezoekers ook, hebben Joyce en Sanne al snel gemerkt. “Mensen zijn ontzettend enthousiast over deze plek. Wij ook natuurlijk. Alles komt hier veel meer tot z’n recht. We vallen vanaf de straat heel erg op en hebben véél meer bezoekers die hier ook graag kopen, voor zichzelf of om iets cadeau te doen.”

En het geldt niet alleen voor de winkel, de koffiecorner is eveneens veel drukker geworden. Sanne vertelt dat ze in het weekend echt met z’n tweeën moeten zijn om alle bezoekers netjes te helpen. Het was best even wennen, ineens zo’n goedlopend bedrijf runnen. Het is in een enorme stroomversnelling gekomen. Eigenlijk was een verhuis pas gepland voor 2018. Maar als kansen zich voordoen, moet je ze pakken natuurlijk. Ze hebben absoluut geen spijt van die keuze, verzekert Joyce lachend. Het is in ieder geval gelukt om van Kweek een geslaagd concept te maken, juist omdat het niet ‘doorsnee’ is. Onderscheiden is de succesbepalende factor geworden.

Meer weten over ondernemen en vestigen in de centrum van Bergen op Zoom? Kom ook eens naar het Binnenstadslab of stuur een e-mail. Er is ook een Facebookpagina.