INGEZONDEN MEDEDELING
BERGEN OP ZOOM – Dit jaar wordt voor de derde maal de Retail Academie georganiseerd door het Binnenstadslab en StartersCentra West-Brabant. We vroegen Carmel Vriens en Kim van Dongen, samen eigenaar van Hippe Zaken, naar hun ervaringen. Ze zijn een jaar later nóg enthousiast over wat deelname hen heeft gebracht.
De Retail Academie is er niet alleen om starters op weg te helpen, maar bleek al vanaf editie één tevens zeer waardevol voor ondernemers die al even meedraaien. Carmel en Kim zijn daar een goed voorbeeld van. Ze hadden hun goed lopende winkel met horloges, sieraden en lifestyle artikelen al drie jaar, toen ze zich opgaven in 2017. “En het was echt leerzaam”, vertelt Carmel. “Er worden zó ontzettend veel onderwerpen behandeld, daar zitten altijd zaken bij waarover je minder weet of waar je nog niet zo goed in bent.”
Ontdekken waar je staat
Wat zij er dan zoal nog van leerden? Kim: “Wij konden zeker al producten presenteren, in de winkel of de etalage. Maar je krijgt toch tips mee die je nog niet kende en die kunnen net het verschil maken tussen netjes geëtaleerd en eyecatcher. Maar veel belangrijker, voor eigenlijk alle deelnemers, was de aandacht voor persoonlijk leiderschap. Dat gaat om hoe je jezelf benaderd en presenteert maar zeker ook over hoe je medewerkers aanstuurt of met een leverancier onderhandeld. Daarbij werden we best met onszelf geconfronteerd.” Toch had ze het voor geen goud willen missen en daar sluit haar zakenpartner zich bij aan.
Nog steeds profijt
Carmel komt met nog een belangrijk en waardevol punt: “We hebben er een hechte club mensen aan overgehouden waar we nog steeds veel aan hebben.” Bijna alle mensen waarmee zij en Kim de Retail Academie volgden zitten een jaar later nog altijd in een groepsapp. Ze vervolgt: “We komen ook nog steeds geregeld bij elkaar, geven elkaar tips en praten over hoe het loopt. Dat is erg fijn.” Daarnaast hebben de dames bovendien hun team al betrokken bij wat ze leerden, door ze een verkooptraining te laten volgen van dezelfde mensen die dit tijdens de Retail Academie deden. Volop spin-off dus. Kim: “Ik raadt ondernemers echt aan om gebruik te maken van die Binnenstadslab-mogelijkheden. Pas nog heb ik iemand die startersplannen heeft verteld dat ie daar naar toe moet.”
Kom eens kennismaken!
Wil jij het goede voorbeeld van deze twee succesvolle ondernemers volgen? Dat kan, er komt een nieuwe editie van de Retail Academie. Kom vrijblijvend naar de informatiebijeenkomst op maandag 9 april 2018 in het Binnenstadslab. Daar kun je eerdere deelnemers ontmoeten en krijg je volop info over het programma. Natuurlijk is wethouder Patrick van der Velden daar ook bij en het is meteen een mooi moment om te netwerken met andere (aanstaande) ondernemers. De bijeenkomst begint op 17.30 uur en duurt tot 19.00 uur.
Bij voldoende belangstelling begint de Retail Academie van 2018 in april en hieronder vind je de agenda. De bijeenkomsten zijn meestal ’s avonds en bij twee dagdelen ook ’s middags. Er wordt voor deelname een eigen bijdrage van je gevraagd van 250 euro. Daarvoor krijg je 10 keer een indrukwekkend workshopprogramma en catering tijdens de bijeenkomsten. Maar vooral: een onvergetelijke ervaring die je veel moois op kan leveren.
Deel 1: Persoonlijk Leiderschap (2 dagdelen) Ben jij een nieuwe winkelheld?
Maandag 16 april 2018 Middag en avond
Deel 2: Hoe groei ik door?
Maandag 23 april 2018
Deel 3: Retail Expeditie (2 dagdelen) – optie Den Bosch
Dinsdag 8 mei 2018
Deel 4: Winnend concept
Maandag 14 mei 2018
Deel 5: Jouw winkel in euro’s
Maandag 28 mei 2018
Deel 6: Saai maar essentieel
Maandag 4 juni 2018
Deel 7: Magie van winkelinrichting (op locatie)
Maandag 11 juni 2018
Deel 8: Verliefde klanten
Maandag 18 juni 2018
Deel 9: Jouw winkel op het scherm
Maandag 25 juni 2018
Deel 10: One minute of fame
Maandag 2 juli 2018
Meer weten over ondernemen en vestigen in de centrum van Bergen op Zoom? Kom eens naar het Binnenstadslab of stuur een e-mail. Er is ook een Facebookpagina.