Binnenstadslabnieuws: Na ruim een jaar nog steeds profijt van Retail Academie

INGEZONDEN MEDEDELING

Bergen op Zoom – Carmel Vriens en Kim van Dongen, samen eigenaar van HippeZaken, zijn al weer zo’n vijf jaar actief als ondernemer. En met succes: ze verhuisden onlangs naar een winkel in de Wouwsestraat die bijna drie keer zo groot is als de vorige. Toch besloten ze vorig jaar alsnog met de Retail Academie mee te doen. Die bleek ook voor hen zeer waardevol te zijn.

De reden om zich aan te melden voor de Retail Academie was heel simpel, vertelt Carmel: “Je kunt altijd bijleren. Bovendien, Kim heeft wel een commerciële achtergrond maar ik had die nog niet toen we aan ons bedrijf begonnen. Ik was hiervoor werkzaam als edelsmid.” Al snel bleek dat de tien sessies van de Retail Academie voor hen allebei serieus leerzaam en inspirerend waren, vertellen de onderneemsters bijna in koor.

Kim: “We waren al drie-en-een-half jaar open maar vonden het toch slim om mee te doen. En dat was echt de moeite waard. Je ontdekt er dingen waar je zelf nog nooit zo bij stil hebt gestaan. Het leert je ook om eens op een andere manier naar je eigen bedrijf te kijken.” Carmel vult aan: : Het er op die manier mee bezig zijn geeft zelfs nieuwe energie. Je krijgt ook feedback van anderen en zet toch weer wat meer puntjes op de i daarmee. We kwamen allebei iedere keer met ‘tig’ ideeën thuis!”

Waar voor je geld

Ook over de lage kosten zijn ze allebei nog steeds positief verrast. “Als je kijkt wat je daar voor krijgt”, zegt Kim. “Vergelijk dat eens met losse cursussen over al die onderwerpen. Je zou een vermogen kwijt zijn.” Carmel is het er mee eens: “Alleen al daarom is het geweldig.” Deelname kost per persoon 250 euro voor 10 bijeenkomsten. Waaronder een langere met maaltijd, natuurlijk alle dagen koffie en thee, héél veel nieuwe inzichten opdoen én een uitstap naar bijzondere bedrijven in Rotterdam.

Blijvend profijt van

Carmel heeft de expeditie in de Maasstad niet meegemaakt (de winkel moest open blijven), Kim wel. Ze vond het geweldig; “We maakten een fietstocht langs allemaal bijzondere winkels met een lekker eigenwijze aanpak, die het stuk voor stuk heel goed deden. Het is heel leuk om zo eens bij een ander binnen te kijken en hun verhalen te horen. Ik stak er echt veel van op.”

Beiden vonden eigenlijk alle bijeenkomsten van de Retail Academie zeer inspirerend. “De eerste, over persoonlijk leiderschap, was best confronterend”, geven ze toe. “Maar heel mooi om mee te maken. Je hebt daarna ook meteen een hechte band met de rest van de groep.” En dat is nog steeds zo. De deelnemers van die editie spreken soms af met elkaar en zitten in een groepsapp waarin van alles voorbij komt, ook nu nog.