(Illustratie: Pixabay / Laterjay Photography)
HALSTEREN – CDA-raadslid Erik Verbogt wil van het college van B&W weten of men in gesprek is met de provincie om veilige voetpaden te creëren naar de bushaltes die in gebruik blijven in Halsteren. "Zodat de inwoners van onze dorpen goed en veilig gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer", zo stelt het raadslid. "Ons inziens is de provincie verplicht een flinke bijdrage te leveren aan het realiseren van voetpaden aangezien zij besloten hebben de bushaltes in de kernen op te heffen." Verbogt zal daarom een brief van de Dorpsraad Halsteren agenderen voor de raadscommissie RDE van vanavond waarin het onderwerp aan de orde komt.
Tevens biedt dit ook kansen voor eerdere plannen van het CDA om historische wegen zoals het Sasbaantje-Testersbaantje nieuw leven in te blazen – merkt Verbogt daarbij op.
Onlangs stuurde de Dorpsraad Halsteren een brief aan de Bergse raadspartijen waarin aandacht gevraagd wordt voor de bereikbaarheid van de haltes. ""De provincie heeft in haar wijsheid besloten de buslijnen door de kern van Halsteren op te heffen. Inmiddels is duidelijk dat de buslijnen in 2020 niet meer door de kernen van Halsteren en Lepelstraat rijden", aldus de Dorpsraad. "Reizigers zullen dan alleen nog maar in kunnen stappen bij de haltes, gelegen aan de doorgaande wegen."
Geen veilige routes
De Dorpsraad zou ook aan de S10, de Eendrachtsweg, nog graag een halteplaats willen zien. "De stopplaatsen langs de Steenbergseweg ter hoogte van kruispunt Schoolstraat/Wouwsestraat en Steenbergseweg en die op de hoogte van sportpark de Beek) zijn voor voetgangers niet of nauwelijks
veilig te bereiken." Langs de Kruisberg is volgens de Dorpsraad geen veilig voetpad. Ook langs de Beeklaan ligt voor voetgangers geen veilige route; de weg heeft geen voetpad en door het bos van landgoed de Beek lopen is zeker in het donker geen optie. Ook Daansbergen kent geen veilige route voor voetgangers. Dorpsraad Halsteren vraagt daarom de raadsfracties "om het college te motiveren om bij de provincie voldoende financiële middelen vrij te krijgen om veilige looproutes naar de halteplaatsen te realiseren."