Gemeente Bergen op Zoom wint landelijke Citymarketing Trofee

INGEZONDEN MEDEDELING, bewerkt door de redactie. (Foto, van het winnende Bergse Citymarketing-team: Stichting Netwerk Citymarketing Nederland)

BERGEN OP ZOOM / EINDHOVEN – De gemeente Bergen op Zoom is door een nationale vakjury uitgeroepen tot de 'Beste Citymarketing gemeente van 2019', in de categorie gemeenten tot 100.000 inwoners. Elk jaar worden verschillende gemeenten door het hele land genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee. Deze is vandaag in Eindhoven uitgereikt op het Nationaal Congres Citymarketing.  De trofee in de categorie 100.000-plus inwoners is gewonnen door Leiden.

"Vanuit een economische uitdaging is een strategie gekozen die al enkele jaren consequent door citymarketing in de gemeente Bergen op Zoom wordt uitgevoerd", zo laat de gemeente weten. "En deze strategie werkt." Citymarketing Bergen op Zoom laat weten "blij te zijn op deze manier een bijdrage te leveren aan positieve resultaten in de stad."

Trotse wethouder

Ook wethouder Evert Weys, die citymarketing in zijn portefeuille heeft, is trots op het behaalde resultaat. “We voeren al geruime tijd een consequent citymarketingbeleid waarbij we ons richten op bepaalde doelgroepen. Een voorbeeld is Vlaanderen. We merken dat het aantal Belgische gasten dat onze stad aandoet nog altijd toeneemt. Dat is natuurlijk een mooie resultaat. Uiteraard zijn er altijd uitdagingen voor de gemeente en is citymarketing één van de middelen die we inzetten om deze uitdagingen aan te gaan. Deze prijs is een mooie bevestiging dat we met citymarketing op de goede weg zijn”, aldus de Bergse wethouder.

Vakjury

Bij de beoordeling zijn vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing meegewogen. Ook is gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte is er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied. Deze elementen zijn tijdens jurypresentaties verder uitgediept. Hierna is er door de vakjury een winnaar gekozen. De vakjury bestaat uit Ton Rombouts (voorzitter), Erik Braun, Isabel Mosk, Thom Ummels, Robert Govers, Martin Boisen en Machteld Beekhuis. Gerben Baaij (Dordrecht Marketing) was dit jaar adviseur van de jury.