Julien Voets (Steunpunt) houdt vinger aan de pols bij Stadlander

BERGEN OP ZOOM – Julien Voets is fractie-assistent bij Steunpunt Bergen op Zoom, de jongste politieke partij van deze gemeente. Hij wil echter méér doen dan op de achtergrond zijn partij ondersteunen. Maandelijks zit hij bij Stadlander om de klachten vanuit de samenleving door te spreken en dan met name de opvolging ervan.

Al lang voordat Steunpunt een echte politieke partij werd, was de beweging actief op onder meer Facebook. Er kwamen via kanalen als deze zeer geregeld klachten binnen van mensen over bepaalde instanties. Stadlander was er één van en John Voets, mede-oprichter van Steunpunt, besloot daar werk van te maken. Hij verzamelde de binnengekomen klachten en stapte ermee naar de wooncorporatie. Die reageerde opbouwend en zo ontstond de afspraak om maandelijks bijeen te komen en de voortgang te bespreken.

Wisseling van de wacht

Rond de drukke verkiezingsperiode kwam het bespreken van de klachten tijdelijk stil te liggen. Het was even te druk. Nadat bleek dat Steunpunt in de raad kwam en John zijn agenda daar vrij voor moest maken, is besloten dat Julien de contacten met Stadlander op zich ging nemen. Tegenwoordig gaat hij dus eens per maand langs om lopende kwesties door te nemen. En die zijn er maar genoeg.

Veelgehoorde klachten zijn er vooral over de staat waarin sommige huurwoningen verkeren. Met name lekkages, vocht en schimmelvorming staan vaak op de lijst. Julien vertelt: “Wat we niet doen is mensen daar persoonlijk vertegenwoordigen. Ik noem in de gesprekken bij Stadlander nooit namen of adressen. Ik heb alleen een overzicht bij van het type klachten dat we binnen kregen en we houden natuurlijk ook bij of die worden opgelost. Als dat niet of niet snel genoeg gebeurd, zeggen we daar eveneens wat van.”

Wederzijdse verantwoordelijkheid

Je zou het niet meteen verwachten misschien, maar Stadlander zegt tegen Voets blij te zijn met de input. De organisatie wil die gebruiken bij het verbeteren van de dienstverlening. Julien: “We vinden het als Steunpunt overigens wél een wederzijdse verantwoordelijkheid. Natuurlijk hoort de corporatie wat te doen met de klachten, en wel zo snel mogelijk, maar huurders moeten het wel eerst zelf melden en dienen er ook zelf achteraan te zitten. Pas als na drie maanden blijkt dat er niets mee is gedaan, neem ik het mee in de eerstvolgende bespreking.

Hij vertelt al wel een paar keer geschrokken te zijn van hoe sommige huurders er bij zitten, gaat ook soms zelf poolshoogte nemen. “Ik denk dat Stadlander zeker bereid is om de dienstverlening te verbeteren”, vertelt hij. Maar hij geeft ook toe dat het waarschijnlijk goed is dat er extern en actief op wordt gelet, zoals dit initiatief dat doet.

  • Heb je ook langlopende klachten over een Stadlander woning? Stuur dan gerust een mail naar Steunpunt Bergen op Zoom: stpboz.fractie@outlook.com