Lief zijn voor je looks én voor het milieu

BERGEN OP ZOOM – Maatschappelijk verantwoord ondernemen klinkt vaak als iets dat alleen is weggelegd voor grote bedrijven. Toch is dat absoluut niet per se zo. Iedereen kan wat doen voor de wereld om hem of haar heen. Marcella van Broekhoven, eigenaresse van Speedy Haarcosmetica, geeft met een zelf bedacht initiatief een duurzaam voorbeeld.

Marcella is een groot voorstander van bewust omgaan met Moeder Natuur. Een fenomeen als plastic soup is haar bijvoorbeeld een doorn in het oog. Net als alle rommel die elders rondzwerft, op straat en in het groen om ons heen. Ze bedacht iets om in ieder geval een klein beetje bij te kunnen dragen aan het verminderen van alle kunststof en verpakkingsmateriaal.

Hervulbaar met korting

Eén van de merken die Marcella in haar bedrijf verkoopt is Kadus Shampoo. Dat zit, net als alle merken, in een plastic flacon. Maar de 250 milliliter flesjes hebben één voordeel: ze zijn eenvoudig opnieuw te vullen. Dat bracht de eigenaresse van de haarcosmetica speciaalzaak op een idee. Voortaan kunnen klanten hier hun lege verpakking opnieuw laten vullen met een kwart liter van deze shampoo. Het levert ze ook nog een korting van 1,50 euro op, als ze hun eigen flesje komen hergebruiken.

Meer producten

Wat de onderneemster betreft blijft het niet bij dit merk alleen. Ze vertelt: “Als dit een succes wordt, wil ik het ook met bijvoorbeeld waterstof gaan proberen.” Het hangt dus tevens een beetje af van de klanten. Als die het voordeeltje en de milieubesparing de moeite waard blijken te vinden, heeft het alle kans van slagen.

Over de reden van het zelfbedachte milieuactie: “In deze sector wordt ongelooflijk veel plastic gebruikt voor verpakkingen. Iedere besparing is er één. We kunnen met z’n allen mopperen op de rommel overal, ik denk dan: Begin bij jezelf.” Ze hoopt dat ook andere kleinere ondernemers nog eens nadenken over hoe je verpakking kunt hergebruiken en besparen. Alle beetje helpen immers.