Studenten hotelschool speeddaten met Bergse horecaondernemers

BERGEN OP ZOOM (ingezonden mededeling, bewerkt door de redactie) – Maandag 30 september openen meer dan dertig horeca-ondernemers hun deuren voor nieuwsgierige toekomstige beroepsbeoefenaars, om ze een idee te geven van de diversiteit binnen de opleiding Hospitality van de hotelschool in Bergen op Zoom. Meer dan 130 eerstejaars studenten lopen in groepjes een route langs verschillende bedrijven in de binnenstad van Bergen op Zoom én de hotelschool zelf waar een aantal bedrijven een podium hebben. Tijdens deze speeddate neemt de ondernemer de student mee in zijn of haar verhaal. Ruiken, proeven, zien of horen: alle zintuigen worden op scherp gezet om het mooiste vak van dichtbij te ervaren. 

Deze dag is georganiseerd door docenten van de hotelschool Bergen op Zoom voor de studenten van het eerste leerjaar, maar zeker ook voor de ondernemers uit Bergen op Zoom en omstreken. De studenten lopen een eigen route langs bedrijven die relevant zijn voor hun opleiding. Studenten van de opleiding Travel, Leisure en Hospitality gaan bijvoorbeeld langs bij VVV Brabantse Wal, Hotel de Draak en Akkermans Leisure & Golf. Terwijl de koks bij restaurant ’t Geheim van Bergen, de Broodbakkers en groothandel de Sligro op bezoek gaan.

Ondernemer aan student koppelen

Bij het benaderen van de ondernemers klonken al snel positieve reacties en werden er toezeggingen beklonken. De horecawereld kent bekende gezichten, maar weten we wel wie we zijn en waar we voor staan? De meeste ondernemers pakken uit met hun zogeheten 'signature dish' (red: een gerecht waarmee een chef zich onderscheidt), promotiemateriaal of zelf bedachte drankjes. Op deze manier krijgen de studenten tijdens hun bezoek een volledige beleving mee, in een vorm die elke zintuig prikkelt. Ook op de binnenplaats van de hotelschool wordt groots uitgepakt; zo zullen er twee foodtrucks staan die de studenten leert hoe dit type horeca in zijn werkt gaat. Tevens zal Boerderij Hamel hier staan met zijn unieke Berkshire varkens. 

Netwerken loont

Aan het einde van het programma verzamelen alle studenten zich weer op de binnenplaats. Als afsluiting van hun dag worden ze toegesproken door vertegenwoordigers van het onderwijs, de Gemeente Bergen op Zoom en de Ondernemers. Hier ervaren ze het belang van netwerken, zien ze hoe we elkaar kunnen versterken en wat voor moois hieruit voort kan komen.

Er zit een duidelijke gedachte achter de zo opgezette dag: ‘Als ze je niet kennen, kunnen ze niet voor je kiezen.' Vanaf 16.00 uur is het de beurt aan de docenten van de hotelschool en de ondernemers. Tijdens de meet & greet is er tijd voor een hapje, drankje en live muziek, maar bovenal voor een goed gesprek. Het delen van ervaringen en het versterken van een gezamenlijk netwerk is een belangrijk doel van deze bijeenkomst op de school, die tegenwoordig Curio heet.

Artwork: Curio Hotelschool