BERGEN OP ZOOM – Raadslid Dominique Hopmans (VVD) schreef vorige maand het college aan omdat hij ontdekte dat onze gemeente er op bepaalde social media niet altijd even florissant op staat. Met name op YouTube is het dramatisch, stelde hij vast. Daar gaat, als het goed is, nu snel verandering in komen.
‘Het recht om uit te dagen’, is het beginsel waarop Hopmans zijn brief baseerde. Oftewel, inwoners moeten de kans krijgen om zelf met initiatieven te komen en als die geslaagd zijn dienen ze serieus genomen te worden. Voor de VVD’er een mooi uitgangspunt om een te kijken in hoeverre Bergen op Zoom wat positiever in beeld kan komen. Wie namelijk op YouTube zoekt naar beelden ziet weinig bijzonders.
De hits die het videokanaal in eerste instantie oplevert bestaan grotendeels uit oude beelden én het melige filmpje van de blogger Kakhiel, die ook onze binnenstad op absurdistische wijze in beeld brengt. Grappig wellicht, als je deze vorm van humor weet te waarderen, maar niet per se uitnodigend. Het enige positieve dat er over te zeggen is dat de maker onze stad in ieder geval groot en bekend genoeg vond om er een filmpje van te maken.
Artikel gaat verder onder de video.
Promotiewedstrijd
Hoe dan ook, VVD’er Dominique Hopmans vindt het een gemiste kans dat er niet meer, recenter en mooier beeldmateriaal verschijnt als je zoekt naar filmpjes over Bergen op Zoom. Daarom riep hij het college op om een soort promotiewedstrijd te organiseren. “We mogen best pronken met onze gemeentelijke schoonheden”, schreef hij. En wat hem betreft hoeft dat niet te gebeuren via dure communicatiebureaus, filmmakers en hippe adviseurs. Het idee is juist om inwoners zelf de kans te geven met aansprekende promo’s te komen.
Citymarketing
Dat voorstel is goed gevallen bij bestuurlijk Bergen op Zoom. Er wordt nu door de afdeling Citymarketing hard gewerkt aan een opzet voor een wedstrijd, die ook een passende prijs ter beschikking gaat stellen hiervoor. Waarschijnlijk wordt dit alles in september geïntroduceerd, onder meer via de communicatiekanalen van Aangenaam Bergen op Zoom.
- Foto Engelsestraat: Chris van Klinken
- Afbeelding 'play'-knop: Pixabay / cesarstrings
- Foto Dominique Hopmans: Hans-Jorg van Broekhoven / KijkopBergenopZoom.nl