INGEZONDEN MEDEDELING
Mark Kok is een ‘BRAM-er’, oftewel één van de jonge professionals die via het interne projectbureau van de Gemeente Bergen op Zoom is in te vliegen op vraagstukken van de organisatie. Mark studeerde marketing in Tilburg en entrepreneurship in Amsterdam. Zelf is hij ook part-time ondernemer én hem is gevraagd de Retail Academy op te gaan zetten voor het Binnenstadslab.
“Die Retail Academy komt er om starters maar ook gevestigde ondernemers de nodige knowhow mee te geven bij het succesvol beginnen of houden van een eigen bedrijf”, vertelt Mark. “We gaan concepten bedenken én uitwerken die in een stad als deze kans van slagen hebben, in eerste instantie met een groep conceptontwikkelaars en straks ook met de ondernemers en starters die aan de Retail Academy meedoen.”
Respect
Ondernemers die een winkel of horeca openen zijn moedige mensen, vertelt Mark. “Je stelt jezelf best kwetsbaar op, haalt anderen letterlijk bij je naar binnen in de hoop dat ze er positief op reageren. Daar ben je zelfs financieel van afhankelijk. Ik heb daar veel respect voor.” Hij merkt op dat het steeds meer zaak wordt om heel goed de markt in de gaten te houden: “Het gaat niet alleen om je product maar ook om hoe je het brengt. Mensen willen beleving.”
Programma
Het programma is zo vormgegeven dat een starter in tien weken van een eigen idee naar uitvoering wordt geholpen. Denk aan een sessie over conceptontwikkeling, gevolgd door een kijkje in de keuken bij succesvolle winkels die passen in deze tijd. Er wordt tevens gekeken naar winkels en samenwerkingen die producten en sectoren met elkaar combineren. Mark: “Je ziet daarvan steeds meer succesvolle voorbeelden. Kijk maar naar Ruud Guldemond met z’n fietsenzaak en Mannuh Barbiers. Ze zitten in één ruimte en versterken elkaar enorm.” Na het elders rondkijken en ‘proeven’ gaan de deelnemers aan de slag met de uitwerking van hun concept, door het maken van een begroting en met behulp van een workshop over marketing zonder geld.
Ook voor bestaande ondernemers is de cursus zeer interessant, aldus de BRAM’er. Omdat zij hun zwakke plekken al beter kennen, kunnen zij gericht workshops uitkiezen. Wellicht willen ze meer weten over financiële of juridische zaken, of hun online profilering verbeteren. Daarnaast is het idee om starters en gevestigde ondernemers aan elkaar te koppelen; “Een frisse blik versus een brok ervaring, dat levert geheid wederzijdse inzichten op.”
Het tijdspad
De Retail Academy wordt op 4 juli gelanceerd, in aanwezigheid van wethouder Patrick van der Velden, met een informatiesessie voor geïnteresseerde winkeliers en starters. Wie er dan niet bij kan zijn, krijgt op 19 juli een tweede kans. Mark: “We hebben vooraf met een aantal vakmensen nagedacht over de verschillende modules en workshops maar willen tijdens die twee bijeenkomsten graag van de deelnemers horen of ze nog wat missen. In de zomerperiode ronden we op basis daarvan de inhoudelijke invulling af en in september gaan we beginnen, waarschijnlijk op maandag aan het eind van de middag en dat maximaal tien keer. Ik kijk er ontzettend naar uit om samen met die pioniers iets moois aan de Bergse binnenstad te gaan toevoegen.”
Meer weten over ondernemen in de centrum van Bergen op Zoom? Kom ook eens naar het Binnenstadslab of stuur een e-mail.