BERGEN OP ZOOM – Het begon met het bespreken van een ludieke grap bij zijn vaste kapper, gevestigd op winkelcentrum Het Kompas, vertelt Gerard Worm. Het gesprek ging er over leegstand en over creatief ondernemen. Gerard is met dat laatste vanwege zijn werk veel bezig en tipte René van Keulen, van Coiffure René. Hij vertelde over een leuke stunt die hij eens op Facebook had gedeeld, waarbij een bakker in een leegstaand pand nieuwsgierig makende posters had opgehangen. Van het een kwam het ander, ook op De Bergse Plaat.
Door: Hans-Jorg van Broekhoven
Op 11 februari hing de eigenaar van de kapperszaak posters op aan de lege etalageramen van het pand waar voorheen Parfumerie Oerlemans zat, met de tekst "HIER KOMT: Geen Idee… Maar bij Coiffure René knippen ze geweldig!" Het leverde meteen een hoop reacties op, van klanten, passanten, omwonenden en de media. De ondernemer had op eenvoudige wijze een hoop bijna kosteloze reclame. "Het is precies dat soort creativiteit die helpt om een noodlijdend winkelgebied vooruit te helpen", zegt Gerard Worm over de actie. "Natuurlijk is er méér nodig maar met een frisse blik naar mogelijkheden kijken werkt echt. Je zult het echter wel samen moeten oppakken." En daarmee doelt hij zowel op de ondernemers als de wijkbewoners, de klanten, de gemeente en de eigenaren van winkelpanden. "Het mooist zou het zijn wanneer zelfs leveranciers mee willen werken", aldus de gedreven consultant. "Die zijn immers ook gebaat bij verkooppunten die goed lopen."
Allemaal in een hok
Een rondje over Het Kompas stemt niet heel vrolijk. Kapotte en verkleurde vlaggen, zwerfvuil, leegstand, mos rond de afvalbakken en veel onkruid tussen de bestrating; inspirerend is anders. Gerard: "Ik leer bedrijven, managers en ondernemers anders kijken naar situaties. Zoeken naar oplossingen werkt alleen als je het samen doet. Als ik zie hoe zo'n winkelcentrum in mijn omgeving er bij ligt, raakt me dat. Daarom heb ik onlangs een mail gestuurd naar wethouder Patrick van der Velden. Ik wil met alle plezier meedenken over hoe de neerwaartse spiraal weer een stijgende kan worden. Dan moeten de verschillende belanghebbenden natuurlijk wel aanschuiven bij zo'n overleg en bereid zijn bij te dragen. Stop ze allemaal in een hok en iedereen mag er pas uit wanneer er een werkbaar idee is ontstaan. Soms vraagt het eerst offers alvorens je profiteert." De marathonloper vergelijkt het met zijn sport. Het trainen en het lopen doet pijn, en flink ook soms, maar de je doel behalen is fantastisch.
Kansen genoeg
"Toeval kun je organiseren", is een lijfspreuk van Gerard. Hij is er van overtuigd dat bij werkelijk commitment van de belanghebbenden er iets moois uit komt. "Natuurlijk wordt het nooit meer zoals het was", geeft hij onmiddelijk toe. "Maar dat is logisch. Tijden veranderen, de markt ook. Speel daar samen op in, want alleen red je het nooit." Kapper René van Keulen weet te melden dat er gezien de wijk serieus markt is voor bijvoorbeeld een fietsenwinkel, maar ook voor een specialist in artiken als babyverzorging. Er liggen dus kansen.
Gerard: "Ik las pas dat de Citymarketing mensen graag jonge gezinnen met enig inkomen zien in de gemeente. Op De Plaat wonen enorm veel van dat soort gezinnen! Dat moet toch mogelijkheden bieden?" Hij rondt af met nogmaals te benoemen dat hij er heel graag eens met wat mensen over zou sparren, om samen naar mogelijkheden te kijken die 'zijn' wijk ook weer een boost geven. Die avond nog meldt hij telefonisch dat er een mail is binnengekomen van de wethouder. De gemeente wil graag eens met hem in gesprek. Binnenkort heeft Gerard een afspraak om zijn ideeën nader toe te lichten. Dat is in ieder geval geen toeval meer!