BERGEN OP ZOOM – Ruurt van der Wel is sinds juni in dienst van de gemeente als citymarketeer. De Zeeuw heeft pas sinds een jaar een eigen huis in Goes maar was anders met veel plezier in Bergen op Zoom komen wonen. Wie weet komt het er nog eens van: “Deze gemeente heeft zó veel te bieden.”
Hij begon zijn carrière in het onderwijs maar kwam al snel tot de ontdekking dat marketing hem nog beter lag. Na een aantal jaren voor VVV Walcheren te hebben gewerkt kwam deze kans in Bergen op Zoom voorbij. Ruurt: “Ik heb veel van en over marketing geleerd in die periode bij het VVV en wilde heel graag een citymarketing uitdaging aangaan. In Zeeland liggen daar echter niet zo veel mogelijkheden. Toen duidelijk werd dat deze gemeente iemand zocht, ben ik eerst de stad eens gaan verkennen op eigen gelegenheid. Dat was op een druilerige dinsdag in februari, samen met m’n dochtertje. Niet de meest uitgelezen weersomstandigheden maar zelfs toen werd ik gegrepen door de sfeer, het erfgoed, de terrassen, de ligging… Ik werd er oprecht blij van, zag volop kansen en besloot meteen te solliciteren.”
Nadruk op wonen
Bergen op Zoom is dus ook mooi als het minder goed weer is. De marketeer roemt de mix van grote, herkenbare winkelketens en kleine speciaalzaken in het centrum, tussen die indrukwekkende oude gebouwen. Maar de gemeente heeft meer te bieden, is zijn overtuiging; “We richten, als het om het vermarkten van deze plaats gaat, onze pijlen steeds meer op wonen in en om deze gemeente. Dat is op termijn de beste investering. Dagjesmensen zijn leuk natuurlijk maar we hebben nog veel meer aan nieuwe inwoners, die hier hun inkomen besteden en blijvend bijdragen aan de economie. Met name voor de inwoners van een streek als het Rijnmondgebied heeft Bergen op Zoom veel te bieden. Het is niet echt veel verder van de Randstad maar je kunt voor eenzelfde kostenplaatje wel veel ruimer en luxer wonen. Het is verhoudingsgewijs een stuk veiliger, je kinderen kunnen hier prima naar school, de omgeving is prachtig en er is veel te beleven.”
Inspireren
Redenen te over dus om een verhuis te overwegen maar weet de doelgroep dat ook? Ruurt: “Dat is waar we vanaf nu vooral op in gaan zetten. In samenwerking met allerlei partijen willen we daar meer werk van gaan maken. Dat begint met iets eenvoudigs als in het toeristenseizoen de driehoeksborden gebruiken om passanten te wijzen op de vele woonmogelijkheden hier. We gaan ook via de kanalen van de stadsmakelaar gerichter informeren. Mensen willen weten welke wijk bij ze past bijvoorbeeld. En natuurlijk hebben we oog voor hoe we ook die dagjesmensen met een zo positief mogelijk gevoel de gemeente weer laten uitrijden. Wie weet of het inspireert tot meer.”
Dynamiek
Volgens Ruurt is Bergen op Zoom een dynamische gemeente, die bovengemiddeld scoort als het om vernieuwing gaat. De ontwikkeling van nieuwe wijken is hier niet stil komen liggen, in tegenstelling tot best veel andere gemeenten. Ook projecten als De Zeeland en de bioscoop die in aanbouw is, liegen er niet om vindt hij. Daar heeft citymarketing een wellicht bescheiden maar niet onbelangrijke rol in. Dergelijke ontwikkelingen moeten immers wél wereldkundig gemaakt worden en dat is een taak voor Ruurt en zijn team. Gezien het feit dat ook die nieuwe woningen steeds weer verkocht worden én steeds meer bezoekers gebruik maken van het recreatieve aanbod in de gemeente, werkt de opzet blijkbaar. Ruurt: “Maar we blijven kritisch, ook op onszelf. We volgen de trends en de cijfers nauwkeurig. De investeringen moeten wel ergens toe leiden. Gelukkig is dat tot nu toe zeker het geval. Het werkt zeer motiverend om dit te mogen doen in en voor een gemeente die steeds weer nieuwe kansen biedt.”