Met stalen damwanden kan de haven er weer tegenaan

BERGEN OP ZOOM – Drie maal ging de Zwerver-3 woensdag van wal en drie maal hadden politici en beleidsmakers de kans om de werkzaamheden aan de Theodorushaven te bekijken. Met rondvaarttochtjes van pakweg een uur maakte de gemeente duidelijk hoe het staat met het groot onderhoud aan de vijftig jaar oude kades en oevers. Een gigantenklus die in 2011 begon en in februari 2016 voltooid moet zijn.

Om klokslag 13.00 gaat de tweede rondvaart van start. Projectleider Laurent Jan Allewijn vertelt de groep van twintig raadsleden, ambtenaren en journalisten over de voortgang van de renovatie. Het gaat in totaal om 1,6 kilometer stalen damwand over 13 percelen, geborgd met 450 ankers die tot vijftig meter de grond in gaan. Daarbij komen er 80  bolders en 200 drijfstijlen. Tenslotte wordt 100.000 kuub slib uit de haven weggebaggerd en wordt 12.000 ton steenpuin gestort ter versteviging van de bodem. Veel werk is al gedaan: de oevers bij Caron zijn versterkt en er is een nieuwe kade aangelegd aan de Vierlinghweg. Maar er moet nog het nodige gebeuren. De grootste klus is het aanleggen en vernieuwen van damwanden want op sommige plaatsen zakken de oevers letterlijk weg in het water.

Burgemeester Peterssluis

Ook de Burgemeester Peterssluis heeft zijn functie verloren vanwege de aanleg van het getijdenvrije Schelde-Rijnkanaal. Decennialang bleven de sluisdeuren ongebruikt en waren ze letterlijk vastgeroest. Maar ook voor de Peterssluis volgt eerherstel: vanwege de waterberging in het Zoommeer krijgt de sluis weer een waterkerende functie. "De deuren zijn allemaal vernieuwd en de sluis werkt weer zoals het hoort", legt de projectleider uit. "Was het niet handiger geweest om gelijk de sluis te verbreden zodat er grotere schepen doorheen kunnen", vraagt raadslid Rian Govers (VVD). "Dat zou veel te duur zijn", antwoordt Allewijn. Bovendien: er is sprake van een buitengaatse overslagterminal. 

Vervallen fabriek

Bij het Bergs Diep keert de boot om en vaart terug richting de aanlegsteiger. Projectleider Allewijn wijst naar oevers waar voorlopig geen onderhoud nodig is, zoals bij het voormalige GE-bos. "Hier is geen bedrijvigheid en dus hebben de oevers ook weinig te lijden", merkt hij op. Een treurige aanblik biedt de vervallen meelfabriek die al vele jaren leegstaat en nog het meeste wegheeft van een Oost-Europese fabrieksruïne uit de communistische tijd. 

Drone

Varend langs de jachthaven komt de rondvaartboot weer aan bij het vertrekpunt aan de Vierlinghweg. Onderweg zoemt nog een drone-vliegtuigje boven het gezelschap. Controle? Welnee. "Die drone is van de havenmeester, voor de opnames van een informatiefilm over de Theodorushaven", legt Allewijn uit. De bezoekers kunnen zichzelf later terugzien op de film. En voor wie niet zo lang kan wachten, zijn er altijd de foto's nog….

Tekst: Han Verbeem

Fotobijschrift: De Zwerver-3 maakt woensdag driemaal een ronde door de Theodorushaven, waarbij de opvarende politici en ambtenaren met eigen ogen kunnen zien hoe de werkzaamheden aan de oevers verlopen. Projectleider Allewijn (groene shirt, staande op bank) geeft daarbij uitleg. Foto's: Han Verbeem/Hans-Jorg van Broekhoven.

Klik hier voor de fotoreportage