BERGEN OP ZOOM – Eind augustus vroeg de VVD aandacht voor de overlast die vrachtverkeer veroorzaakte in de Pomonalaan en Burgemeester Wittelaan. De straten worden veel als sluiproute gebruikt. De fractie juicht de stappen die het college in deze nam toe maar denkt dat er meer moet gebeuren.
Volgens raadslid Joost Pals werd er in eerste instantie wat terughoudend gereageerd op de vragen van zijn partij over de overlast. Desondanks is wethouder Yvonne Kammeijer met bewoners in gesprek gegaan en dat juicht de VVD-fractie toe. Zeker omdat zij toezegde dat nog dit jaar een vrachtwagenverbod voor de Pomonalaan werd ingesteld.
Daarmee is echter niet alles opgelost, schrijft Pals. Nog steeds rijdt er veel vrachtverkeer door de genoemde straten, meldt hij. De hinder is dus zeker niet verdwenen. Er is zelfs enige sprake van zorg. De VVD vraagt zich af of chauffeurs niet vooral hun navigatiesystemen volgen en dat die hen langs deze wegen sturen. Het wegzetten van verkeersborden en daarmee een verkeerssituatie wijzigen wordt niet per direct in die systemen verwerkt.
Doorpakken
Aangezien het door het college ingestelde verbod voor vrachtverkeer maar voor vier maanden is, vreest de VVD dat het weinig effect gaat hebben. Tenzij er alsnog voor een langere periode wordt gekozen en er, zeker in het begin, gehandhaafd wordt met bijvoorbeeld kentekenplaatherkenning. Liever nog zouden Pals en zijn fractie een blijvend verbod op vrachtverkeer zien. Het zou volgens de liberalen bovendien helpen als de zogeheten ‘groene golf’ op de randweg vaker functioneerde. Dan wordt het aanhouden van die route vanzelf aantrekkelijker voor chauffeurs. Daar mag ook wel eens naar gekeken worden, besluit de brief.