Binnenstadslab-nieuws: Een ondernemer die kansen pakt en vooruit wil kijken

INGEZONDEN MEDEDELING

Sinds november 2015 zit in Het Vierkantje, op de hoek van de Kremerstraat  en de Engelsestraat, de Kaldi koffie & thee franchisevestiging van René Franken. Hij is één van de 29 Nederlandse ondernemers die in deze formule geloven, én hij gelooft in Bergen op Zoom als vestigingsstad. Toen de gemeente aankondigde dat een aantal bedrijven als experiment hun aanbod wat mochten verruimen, twijfelde hij geen moment. Je moet als ondernemer je kansen pakken.

Het zogeheten Blurring-experiment is een landelijk initiatief van de overheid, bestemd om de detailhandel wat nieuwe impulsen te geven. Het komt er op neer dat er, in ieder geval voor een jaar, bij de geselecteerde deelnemers wat ruimer wordt omgegaan met de vergunning inzake het assortiment en aanbod. Zo moet een ondernemer vooral wat meer beleving kunnen creëren. Denk bijvoorbeeld aan de wijnhandel die ook boeken over wijn mag verkopen, de kledingzaak die bij het relaxt passen een klant een glas ‘bubbels’ mag presenteren, of het antiekzaakje dat ook een betaald kopje koffie met een gebakje mag uitserveren, zelfs op het zithoekmeublement en met het serviesgoed dat tevens te koop wordt aangeboden.

Twee werelden combineren

Voor René Franken was deelnemen een mooie aanvulling op de mix die zijn bedrijf al biedt. Hij vertelt: “Ik heb lang in de horeca gewerkt, bij een restaurant, en kende als bedrijfsleider van een supermarkt ook de detailhandel al. De Kaldi-formule combineert die twee werelden. Iedere koffie of theesoort die we verkopen kun je hier tevens bestellen en opdrinken, al dan niet met iets lekkers erbij. Sommige mensen willen zo eerst eens proeven voordat ze wat mee naar huis nemen, anderen komen hier zitten voor de gezelligheid en nemen verder niets mee. Door het Blurring Experiment kan ik er nu ook een likeurtje bij schenken, een leuke aanvulling op m’n assortiment.”

Verbeterpunten

De ondernemer is dus pas een goed half jaar actief in deze stad maar hij voelt er zich thuis. “Het is mooi dat er werk gemaakt wordt van nieuwe impulsen. Iedere winkel die gedwongen stopt is een nieuw gemis voor de stad. Je moet je ondernemers juist koesteren.” Daarom vindt ie het wel jammer nog nooit iemand namens de gemeente te hebben gezien. “Even voorstellen of feliciteren met je nieuwe zaak, wat betrokkenheid tonen en welkom heten; dat mis ik wel een beetje. In die zin is de marketing van de gemeente als organisatie nog niet wat het zou kunnen zijn.” Hij heeft ook nog wel een tip waar het leegstand betreft, vertelt ie zichtbaar gedreven: “Als een pand dan tóch leeg komt, ga eens met de buren praten. Misschien willen die wel helpen bij het inrichten van een etalage zodat het er netjes uit blijft zien. Geef ze daar dan een kleine vergoeding voor zodat het ze niets hoeft te kosten. Zo maak en houd je samen een stad fraai en aantrekkelijk.

Of ie bang is voor verdere terugloop? René twijfelt even, en vervolgt dan: “Wat enorm zou helpen, denk ik, is een HBO opleiding. We moeten zorgen dat we jonge mensen, talenten en kennis vasthouden als gemeente. Ik geloof in Bergen op Zoom als vestigingsplaats voor m’n bedrijf maar we dienen wel naar de toekomst blijven kijken, zeker ook buiten de binnenstad.”

Meer weten over ondernemen in de centrum van Bergen op Zoom? Kom ook eens naar het Binnenstadslab of stuur een e-mail.