BERGEN OP ZOOM – Aan het einde van de Sterck ledenvergadering gaf de voorzitter het woord aan Richard Stomp, die door de gemeente is ingehuurd als Projectleider vitale Binnenstad Bergen op Zoom. Hij introduceerde de ‘Battle of the binnensteden’ en wat hem betreft wordt deze stad één van de winnaars.
Om dat te bereiken, vertelde Stomp -die eerder al eens werkzaam was voor deze gemeente om de Citymarketing afdeling op poten te zetten- dat de stad in ieder geval áf moet van de wij-zij gedachte. “We zullen het samen moeten doen”, sprak de projectleider de aandachtig luisterende ondernemers toe. Van pandeigenaren tot ondernemers, al dan niet verenigd, en van Vereniging Binnenstad tot cultuurorganisaties; iedereen moet aanhaken om de boot niet te missen.
Hij sprak ook opmerkelijk woorden over de gemeente. Deze moet niet langer allesbepalend willen zijn maar juist als partner fungeren en samen optrekken. Dat zal voor een organisatie die zichzelf de laatste jaren juist graag als ‘regiegemeente’ profileerde nog niet eenvoudig worden. Sturen op afstand is er niet meer bij als voor de aanpak van Stomp gekozen wordt.
Binnenstadslab
Zelf geeft de projectleider graag het goede voorbeeld. Daarom is in het hart van de stad, op de hoek van de Zuivelstraat en het Vierkantje, een tijdelijk onderkomen ingericht. Hier gaan hij en zijn team mensen ontvangen die ideeën hebben voor het verbeteren van de situatie in en om de stad. Richard is helemaal niet ontevreden over nieuwe initiatieven die al zijn geïntroduceerd de laatste tijd, zoals de stadsapp, het nieuwe ondernemersfonds maar ook bijvoorbeeld de proefperiode waarin een aantal winkels en horecagelegenheden wat meer mogelijkheden krijgen om naast hun assortiment andere producten te mogen aanbieden.
Stappen maken
Wat Stomp betreft moet deze gemeente nu snel stappen gaan maken. Op een landelijke kaart staan Bergen op Zoom, Roosendaal en Goes nu nog aangemerkt als ‘kwetsbaar en lokaal voorzienend’, net als heel veel andere steden van vergelijkbare grootte. Dat moet veranderen, in ieder geval voor de Markiezenstad. Veel ingrediënten zijn er al, zoals het historische decor, een uniek Markiezenhof en gezellige evenementen. Dat is echter niet voldoende. Hij wil gaan onderzoeken waar bezoekers tegenaan lopen, zowel de plus- als de minpunten. En hij wil hetzelfde weten van startende alsmede gevestigde ondernemers. Leren van wat goed gaat en leren van wat mis gaat, gewoon door het te doen. Dat alles samen dus, in wat hij noemt het ‘Pact van Bergen op Zoom’.
Vierkante meters inleveren
Tussen al die inspirerende woorden toch ook een wat hardere boodschap aan ondernemend Bergen op Zoom: Wen maar aan het feit dat er te veel vierkante meters winkelruimte zijn. Daar zal in gesneden moeten worden als die gaten niet op een aansprekende wijze zijn in te vullen. Maar de projectleider sloot positief af en focust zich graag op wat er wel goed gaat, want ‘succes is besmettelijk’.